Ledsen av viktuppgång
01.09.2014
Hej Decibel!
Jag är jätte onöjd över min nuvarande vikt. Jag har gått upp ca 5 kilo över sommaren och vet inte vad jag ska göra för att bli av med den. Jag äter inte mer än förr och jag motioner inte heller mindre än förr. I april började jag äta p-piller och vägde då 53 kilo. Nu väger jag 58 kilo på mina 163 cm och känner mig obekväm i min kropp och jag får inte fast mina byxor längre. Vad ska jag göra? jag har inte någonsin gått upp så här mycket i vikt. Jag har vägt 53 kilo sedan jag gick i 7-8an. Hjälp mig snälla med tips!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej,
Det är trist att höra att du känner dig missnöjd med din kropp. Du och din kropp skall ju liksom hänga ihop resten av livet, och då skulle det ju vara betydligt lättare och roligare om ni tyckte om varann kroppen och du.
Du skriver att du inte äter mer än förr och att dina motionsvanor är de samma. Nu vet jag förstås inte hur mycket du motionerar och vad du äter, men jag utgår ifrån att du har koll på det. Jag förstår att det kan kännas som att vikten har kommit på väldigt hastigt, och att det kan kännas obehagligt att du mitt i allt inte får fast dina byxor. Men faktum är att din vikt är alldeles lagom i förhållande till din längd, du är helt enkelt helt normal.
Vidare skriver du att du har vägt samma sak sedan du gick i årskurs 7 - 8. Men nu är saken den, och dethär kan kännas brutalt, att ytterst få vuxna kvinnor väger samma sak då de blir över 20 som de gjorde då de var 15-16. Och jag skulle nästan vilja påstå att så är fallet över hela världen, det är helt enkelt inte tänkt att kvinnor skall gå igenom hela sitt liv med en flickas kropp.
Jag tycker att du skall fortsätta motionera och äta sunt, inte i ett försök att gå ner i vikt utan i ett försök att må bra. Att åldras är sist och slutligen helt oundvikligt, och det bästa du kan göra är att acceptera att du nu är vuxen, inte 15, och att du då inte heller behöver se ut som en tonåring. Du har en frisk och fungerande kropp som är din alldeles egen. Det är klart att man kan gå igenom livet och konstant tänka på sin vikt och att man inte är alldeles perfekt, men man kan även försöka bli vän med sig själv och unna sig ett par nya byxor som sitter perfekt!
Var snäll med dig själv!
Tessi