Min vikt
02.01.2024
Hej, jag har gått ner från 48.5 till 44.8 och jag är 160cm, undrade bara om vad den normala vikten skulle vara.
Alla sidor jag försöker få svar på ger mig inga bra svar eller så söker jag bara för dåligt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att alla kroppar är olika, och i all synnerhet medan man ännu håller på att utvecklas. Pubertetsutvecklingen är sällan helt jämn utan brukar ske lite "knyckigt", så att man kan växa på längden först medan kroppsvikten hålls lika, eller tvärtom - att man först ökar i vikt och sedan plötsligt börjar växa på längden. Därför skall man vara ganska försiktig med att titta hemskt mycket på siffror om "vad som anses normalt" då man ännu utveclas eftersom man helt enkelt inte är färdig ännu. Med tanke på din ålder så är det rimligt att du ännu inte är färgigutvecklad och inte heller kommer att vara det på flera år.
Du skriver att du har gått ner i vikt från 48 till 44, och med tanke på att din kroppsvikt är låg så är det en stor förändring. Jag undrar därför om viktminskningen har varit avsiktlig eller om det är någontiing som har skett utan att du själv har försökt åstadkomma det? Beroende på vad ditt svar är på den frågan så är min rekommendation lite olika.
Om det är så att du avsiktligt försöker gå ner i vikt eller hålla din vikt låg så vill jag påminna dig om att viktökning i din ålder är nödvändig. Jag känner ingen vuxen kvinna som väger samma sak som hon gjorde som tonåring, och det beror på att man ska utvecklas. Kroppen skall växa och bli större, och vikten skall öka för att det är nödvändigt. Om kroppen får för lite näring så finns det många saker som stannar av och inte kan utvecklas normalt, och med tanke på att du är helt i början av din utveckling så finns risken att det kan skapa problem på längre sikt. Om det alltså är så att du avsiktligt försöker hålla vikten nere så hoppas jag att du redan nu ber någon om hjälp. Det kan vara t.ex. en skolkurator eller din skolhälsovårdare, och vid behov kan du skickas vidare till någon som är specialist på ätstörningar.
Om din vikt har minskat oavsiktligt så är det någonting du gärna skall följa med för att se att den inte minskar ytterligare. Försök att lägga in t.ex. ett mellanmål till så att du skulle öka ditt energiintag eftersom det att du minskar i vikt är ett tecken på att du får i dig för lite. I all synnerhet om du också tränar så skall du vara uppmärksam på att du får i dig mer energi och näring än du får just nu. Be gärna din skolhälsovårdare om hjälp om det är någonting du funderar över. Tillsammans kan ni göra upp en plan för hur mycket du behöver äta för att du skall kunna utvecklas. Skulle det visa sig att vikten fortsätter att minska trots att du försöker äta tillräckligt så skall du/din hälsovårdare/dina vårdnadshavare kontakta en läkare som kan undersöka dig och utreda vad det beror på. Som jag tidigare skrev så kan utvecklingen ske lite knyckigt, så ibland kan man växa på längden, vilket kräver mycket energi, och det kan då ske på bekostnad av att kroppsvikten minskar. Men det är inte hållbart i längden eftersom ingen kropp kan utvecklas till vuxen om det hela tiden finns ett underskott.
Jag vet att du söker ett exakt svar på vilken vikt som är "normal", men i din ålder finns det inga tillförlitliga siffror på det. Huvudsaken är inte vikten eller längden utan att kroppen fungerar och att den har kraft att utvecklas.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi