Väger jag för lite?
03.01.2014
Hej! Jag väger 35 kg, är 156 cm lång och är 13 år!
Jag undrar om jag är underviktig?
Jag har ingen problem med aptiten, har alltid hela tallriken full med mat och dricker mjölk! Mår annars bra och är pigg! Rör mig 2 gånger i veckan.
Tror ni att jag borde komma upp några kilo? Och hur gör man det på bästa sätt?
Swag

Ungdomsinformatören Lena svarar
09.01.2014
Hej Swag!
Det är omöjligt för oss att säga om du väger för lite utan att ha sett dig - men på basen av vad du berättar om dina matvanor, så verkar allt vara just som det ska!
Visst, om man bara ser på siffrorna, så verkar du kanske vara lite underviktig - men det är så mycket annat som också spelar roll. Vissa människor föds smala och har genetiska anlag för att vara smala, och det låter som du skulle vara en sådan människa. Om du faktiskt äter så mycket som du säger och annars känner dig frisk och inte försöker gå ner i vikt "på flit", så är allt okej! Fortsätt som du gör.
Vi har just skrivit i månadens tema om kost hur man kan gå upp i vikt om man är underviktig. Och kan sammanfatta lite tips till dig: Ät regelbundet och försök också att äta varierat och energirikt. Börj dagen med en rejäl frukost. Du säger att du dricker mjölk - försök att välja de fetare produkterna också när det gäller andra mjölkprodukter.
Ät två varmrätter om dagen, helst vanlig husmanskost. Ät gärna också en sås till maten. Du kan också hälla lite olja på maten (tex pasta) för att få mera energi. Ät dessutom också lite mellanmål och ett kvällsmål. Du behöver inte oroa dig för portionstorleken - ät så du blir mätt.
Men som sagt, om du annars mår bra kan du fortsätta som du gjort hittills.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatören Lena på basen av kostrådgivarens tidigare svar på liknande frågor.