Viktnedgång
26.10.2013
Hallå där decibel! Jag är en go och blyg kille, jag är överviktig, enligt mitt bmi, jag är riktigt stark för min ålder men fettet förstör mitt utseende, jag har svårt med tjejer pågrund av mitt utseende, alla jag känner som är erfarna och över 30 säger att jag har fina drag och att tjejer borde springa efter mig utan att jag öppnar min mun, jag vill förlora min vikt för att se bra ut, jag är beredd på att göra allt, Jag vill bara ha en knuff så jag kommer inte på rätt väg, Hur ska jag äta, hur många gånger ska jag äta, vad ska jag äta, hur stor tidskillnad, hur många timmar ska jag sova per natt, sötsaker?, hur ska jag gymma, vad ska jag gymma, gympass alltså vad ska jag göra på pass:en jag tränar, är det bra att hoppahopprep, ska jag gå på en diet (väger 110 och är 182, väldigt stark med mycket muskler men dock mycket fett med), inga sjukdomar, vill bara må bra osv, ni får jätte gärna lägga till något, är rätt smart av mig, gillar att ha förhållanden osv, helt enkelt en vanlig kille med mycket fett på kroppen ;) Fattydude with muscles

Ungdomsinformatören André svarar
Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Ungdomsinformatören Lena svarar
28.10.2013
Hej!
Våra ungdomsinformatörer Lena och André är superbra på det här med träning, kost osv, så de får svara mera på din fråga imorgon, så tar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott självförtroende-biten. För faktiskt, den är mycket viktigare!
Vilken bra signatur, fattydyde with muscles är en bra beskrivning! Och hallå, det är inte alls illa! Strong is the new thin, eller hur? :) Att du har muskler ger pondus! Inte så att killarna runt dig undermedvetet skulle vänta på att du ska slå dem på käften eller att tjejerna skulle vara skraja för dig, utan det ger en viss värdighet om man har styrka. Det syns utanpå att det inte är mjukt rakt igenom, utan att det finns stamina och råstyrka där under. Glöm inte det! Det kan göra att killarna runt dig respekterar dig - lite mer typ som världens starkaste man än som slagsmålsbult - och att tjejerna tyr sig till dig. Du är stor och trygg och varm för tjejer, kan omhulda dem och få dem att känna sig beskyddade, bekväma, små och feminina med dig. Skulle du vara smal och snygg skulle de kanske bli mer självmedvetna (då måste ju de också vara snygga och smala), mera osäkra eller svartsjuka på dig, mera tänka sex och utsida än vänskap och personlighet (minns att vänskap är den bästa grunden för ett kärleksförhållande)... Tänk, det finns faktiskt fördelar med att inte vara bildskön och supesnygg: folk kan lättare slappna av med en då. Så koncentrera dig hellre på de fördelar din styrka kan ge dig - föreställ dig snäll stor bamsebjörn som alla vill vara vän med, alla litar på och som de vågar skratta tillsammans med! ;)
Nämen allvarligt talat, så är det här med självförtroendet det viktigaste i hela din fråga. Det är pudelns kärna, helt oavsett om man har sixpack eller kudde på magen! Allt handlar om vilken utstrålning du har - och utstrålningen bottnar i vad du själv tycker och tänker om dig själv. Vi tar ett exempel: säg att du står i en skolkorridor och tillsammans med en kompis pratar med en söt tjej och hennes kompis. Säg att följande händer i din skalle: "Bäst att dra in magen nu så att hon inte ser bilringarna... Hon gillar säkert smala killar - ser knappast mig som kille över huvudtaget... Bäst att kura ihop mig lite, så ser hon inte magen alls... F*n, borde ha tagit en annan tröja, den här spetar ju över armarna... Önskar jag hade haft kropp som ett fotbollsproffs istället..." Och under tiden har du inte hört ett ord vad hon sagt - vilket får dig att verka antingen dum eller självupptagen eller som om du tyckte hon var dötråkig. Inte så lockande att tala med dig då, eller hur? Eller så tolkar hon omedvetet ditt kroppsspråk, när du kurar dig, drar otåligt i tröjan och skruvar på dig, till att du tycker hela situationen är obehaglig, tråkig, vill krypa ur ditt eget skinn och att du inte tycker om dig själv. Så då har hon ännu mindre lust att lära känna dig mera.
Skulle du ISTÄLLET slappna av, räta på ryggen och ha nacken rak så att du ser längre och mer trygg och självsäker ut, luta dig bekvämt men ändå se uppmärksamt på henne när hon talar, le mot henne, kommentera snällt det hon säger så att hon förstår att du lyssnar för att hon är en intressant person, erbjuda dig att hjälpa henne eller åtminstone hålla upp dörren åt henne... Ja då du, då börjar du närma dig Drömprins-status, helt oavsett hur du ser ut! Hon GLÖMMER att hon gillar smala, vältränade killar med abs och dyra kläder. Hon bara känner sig sedd, hörd, förstådd, omtyckt och som om HENNES insida spelade roll och inte bara hennes bröst eller lösögonfransar. Med kroppsspråket får du henne att tro att du har självförtroende, trivs i din kropp och med dig själv - som om övervikt inte alls vore något negativt - och att du är attraktiv. Och visst gör hållningen susen för utstrålningen, man ser faktiskt tusen gånger bättre ut om man sträcker på sig!
Men det är tyvärr så med kroppsspråk att det speglar det du känner innerst inne. Det är svårt att ljuga övertygande med kroppsspråket - så därför är det bäst att man själv tror på det man försöker utstråla. Att man tror att man är värdefull och gosig och stark och kärleksfull och trevlig och smart och charmig och bra pojkvänsmaterial. Och det kan du bara göra genom att förändra dina tankar. Det spelar ingen roll hur många tusen timmar du tillbringar i gymet eller hur många kilon du tappar om du inte ändrar inställning till dig själv. Nu ser du dig som en go men överviktig kille. Ditt mål är att ta bort det där "överviktig" ur din hjärna, eftersom det verkar vara så negativt laddat för dig. Att vara överviktig verkar vara något fult och felaktigt för dig - och tyvärr för alltför många andra nuförtiden - men du kommer inte att sluta vara "överviktig" för dig själv fastän du går ner i vikt om du inte börjar gilla dig själv först. Du har säkert hört det förr: "Om du inte tycker om dig själv så kan ingen annan tycka om dig" - och det börjar redan vid utstrålningen - som alltså bottnar i självkänslan. Så ta och läs våra tips om hur man får bättre självkänsla och självförtroende (Information -> Själen) och hur man blir av med sina komplex (Information -> Kroppen -> Utsidan och utseendet).
Hej!
Vi brukar ju inte kopiera svar, men André svarade just jättebra på en liknande fråga, jag sätter in svaret här under!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena
"Hej!
Om man vill gå ner i vikt är det förstås träning och kost som ligger i fokus. Träningen ska gärna vara mera fettförbrännande. Löpning må vara en aning tråkigt, men det är en effektiv metod. För att göra det intressantare och effektivare kan man variera sin löpträning. Ibland kan man köra ganska hårda, men korta pass på ungefär en halv timme, medan du andra gånger kan köra riktigt långsamma rundor, men istället springa i en timme. Börja dock försiktigt om du är ovan. Kombinera lugnt tempo med kortare tid, så att du inte skadar dig. Ett tredje löpalternativ är intervallträning. Sök upp en brant backe. Spring så fort du kan upp för backen och småjogga/promenera ner. Gör det här i ca. en halvtimme med några pauser för att tanka vätska.
Skaffa gärna en pulsmätare. Den gör träningen roligare och det är också lättare att träna rätt. Då du springer tuffa men korta pass ska du ha pulsen på ca. 160. Under de lugnare rundorna kan du försöka hålla pulsen kring 140, eller t.o.m. ännu lägre.
Gymmet då? Styrketräning är också ett bra komplement då man tränar för att gå ner i vikt. Då man har större muskler bränner man mer också då man inte tränar. Musklerna kräver nämligen energi. Eftersom du säger att du redan har muskler kanske jag skulle lägga mera fokus på löpträningen i början. Om löpträningen känns supertråkig kan du försöka hitta någon hobby som inkluderar löpning (t.ex. innebandy, tennis, squash). Börja långsamt, men försök att få in ca 4 träningspass i veckan. Känns det jobbigt i början kan jag trösta dig med att promenader på en timme också är bra träning då man vill gå ner i vikt.
Maten spelar också in. Ett enkelt knep som många människor borde göra är att minska sin mängd mat. Det är viktigt att äta tillräckligt, men det är inte bra att äta för mycket. Du är dock ung och relativt lång så du kan säkert äta rätt stora portioner. Försök ändå ät mera vegetarsikt. Fyll ut dina måltider med mera sallad än tidigare för nå mättnadskänslan. Då det handlar om hur mycket du ska äta är det svårt att säga exakt. Enklaste tipset är kanske: Ät dig mätt (du ska inte vara hungrig då du går från bordet) men ät dig inte övermätt. Känn efter vad du behöver äta. Tänk också på att det tar ca 15 minuter innan mättnadskänslan kommer.
Det lönar sig förstås också att försöka undvika godis, chips och skräpmat. Försök begränsa intaget av dessa så att du högst äter dem 1-2 gånger i veckan. Speciellt godis och läsk lägger sig på kroppen eftersom socker binder fett.
Slutligen. Kom ihåg att skynda långsamt. Det tar tid att förändra sina vanor och sitt utseende. För att lyckas krävs långvarig målmedvetenhet, strukturerad träning flera gånger i veckan och rätt mycket vilja. Låt heller inte den här grejen ta över allt i livet. Kom också i håg att njuta! :)
Lycka till!
Ungdomsinformatören André"