Viktökning utan viktökning
23.11.2023
Häj mitt dilemma e att jag ha börja se stretch märken på mina bröst och lite på höft/röv vilket sku antyda på att jag går upp i vikt men jag förstår int för vågen visar samma hela tiden och har visat samma ett tag så jag tror åtminstone int att jag sku gå upp i vikt också med tanke på att jag gymmar 3gr i veckan så borde int va muskelmassan som försvinner. All info jag hittar tyder bara på att jag sku gå upp i vikt och det här sänker mitt självförtroende väldigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2023
Hej,
Precis som du skriver så hänger hudbristningar ofta ihop med viktökning, men det det är inte själva viktökningen som orsakar bristningarna utan det faktum att kroppen förändras för snabbt för att huden skall "hinna med".  Det uppstår då "sprickor" under huden som kan se ut som röda märken eller ränder.
Med tanke på att du just nu befinner dig i en ålder då kroppen skall förändras så är det inte alls konstigt att du får hudbristningar på just dessa ställen. För tjejer är det vanligt att bristningarna uppkommer just på brösten och höfterna eftersom det är de ställen på kroppen där huden töjs ut då brösten växer eller man utvecklar större lår/höfter/rumpa. Så i ditt fall handlar det inte om att du ökar i vikt utan att din kropp utvecklas så att massan fördelas på ett nytt sätt.
Om man t.ex. tränar väldigt mycket så kan man också få bristningar på andra delar av kroppen, t.ex. på armarna ifall att musklerna utvecklas snabbare än vad huden hinner med. Så det har inte alltid att göra med viktökning utan ibland bara på förändring. Hudbristningar är en helt normal del av pubertetsutvecklingen och du skall inte ta stress över detta. Då de först uppkommer kan de vara röd/lila-aktiga men de kommer att blekna med tiden och är då inte lika synliga.
Kram,
Tessi