why me? 2
27.12.2013
Först, alltså när man har publicerat frågan så kan man skriva kommentarer. Svarar ni på dem också?
Funderar om ni vill att jag häldre skriver fortsättning på kommentarer eller en ny fråga, så?
Tja, jag bestämde mig löjligt nog att fara på en träning och inte bry mig om att be om jullov.
Under den hårda träningen (eller hårda och hårda, den var lätt. Men min kropp klarade den inte konstigt nog)började jag må illa. Jag vet inte varför och jag berättade det för honom. Då svarade han att mjukisträningarna är borta och att man ska må lite dåligt på träningarna.
Där var det, han skulle ALDRIG förstå mig.
Efter hitet frågade han mig hur det gick och jag svarade att jag inte vet.
Nej, jag hade inga känslor då.
Jag var inte hungrig eller törstig. 1-2dl drack jag på 2h träningar.Så fortsatte jag och det gick långsammare och långsammare. Detta var mycket värre än det där 2,4km testet. Nu årkade jag seriöst inte. Inte som när man går på stan och bara vill sätta ner sig. Nej, går inte att beskriva men... det var hämskt. Jag skulle kunnat bara stanna och springa hem. Men det lilla som av mig som sa fortsätt vann. Sedan övade vi sparkar och hade en.... såndär... flytsak man håller i. När vi lade undan den hade jag ont i axlarna. Varför?
Efter det så hade vi verra. Årkade bara bröstsimm.
Hade väldigt ont i axlarna, ryggen och lite i knäna.
Plötsligt hade vi simmat 5km .-.
5km.
Och det ska bli vardagsmat för oss 4ggr pär vecka.
Jag börjar tycka som ni, att jag ska sluta.
Jag vill det.
Men inte helt.
Tänk om jag ångrar mig?
Förra idrotten jag slutade älskade jag, men jag ville inte tävla ensam och det tog upp HELA min vecka och jag vara bara ett litet barn. Då grät jag och ångrade mig.
En annan hobby som jag slutade var att för jag inte trivdes med det. Hade ingen ångest.
Att säga bara sådär: nu slutar jag.
Känns förhastat.
Simning är skit roligt och tävlingarna är bäst.
Om jag skulle på något konstigt sätt ta paus i ett halv år skulle jag nog inte platsa i den gruppen något mer.
Jag undrar vad mina före detta tränare vet.
Man har som kommit så långt i simning.
Det är som att.... hoppa av gymnasiet bara sådär plötsligt fast man kommit väldigt långt.
- men det handlar om framtid?
Det gör simning också.
Jag vet exakt hur jag blir om jag slutar.
Mina magmuskler blev fläskt. Sen hamnade jag i smning.
En sommar och lite in på vintern vann jag över mina problem.
Nu är jag i samma ställning som när jag skrev: årkar inte mer...
Det gör jag inte, jag vill sluta. Men just nu är jag deppad och trött, jag har inte heller årkat göra så mycket mat för att jag är skit trött och benen säger nej! Så jag kan ju inte bestämma bara sådär i detta tillstånd.
Men jag har kommit så långt. Får jag ångest? Tänk om mina knän blir förstörda som en bekants då hon gympade vådligt med undervikt? Tänk om jag blir en fläskpotats med sned rygg om jag slutar? Vad kommer alla att säga? Alla pengar man lagt på simutrustningen. Vad ska jag göra efteråt? Tänk om simning egentligen är bättre än att lata sig där hemma? Tänk om, tänk om, tänk om...
äh... jag far nog ändå på träningarna. så trött på detta :(

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2013
Hej,
vi brukar nog svara på kommentarer också men det kan ju bli ganska långt om man har en nya fundering så kanske bättre att sätta som en ny fråga. Nu kanske du inte gillar mitt svar här...om du fortfarande inte äter så är jag inte ett dugg förvånad över att du nästan inte orkade på träningen, sorry nu bara men kroppen orkar inte utan bränsle. Inget kan fungera som det ska om det inte får bränsle (=mat).
Men att din tränare ändå frågade efter träningen hur det gick tycker jag att tyder på att han bryr sig om dig och är lite orolig. Om du hårdtränar i 2 h gör du av med en hel del vätska, då räcker det inte att dricka 1-2dl !!! Inte undra på att du får ont både här och där. Om din kropp inte är tillräckligt stark så kan det ha varit en för stor ansträngning med flytgrejen, därför fick du sjukt i axlarna. Dessutom ska det väl få kännas att man varit på träning, annars har det väl varit för lätt? Om man ska utvecklas och gå vidare och bli bättre så måste man väl antagligen pina sig lite. OBS. Jag är ingen sportare så egentligen borde jag väl inte säga något alls om detta. Du vet nog bättre om träning och sånt än jag :)
Dina funderingar om du ska sluta med simningen eller inte är helt och fullt normala. Såklart kan man känna en viss ångest då man funderar på att avsluta en sak som man tyckt om och sysslat med under en lång tid. Och som man är bra på, som du säkert är på simningen. Mycket möjligt skulle du inte platsa i samma grupp sen om du höll upp ett halvår. Men ibland måste man offra saker i livet, så kommer det att vara under hela vägen. Det kommer olika saker i ens väg som gör att man måste ta ibland ganska jobbiga beslut som kan kännas oåterkalleliga. Tyvärr, men så är det. Men du ska ju inte bara tänka allt i svart och att du mistar simningen som du kämpa upp under många långa timmar. Du kommer säkert att vinna något annat i stället. Vad det kan vara vet ingen det får man se i framtiden. Kanske mera tid att vara med kompisar, hitta något annat som du gillar ännu mera att göra.
Varför skulle du bli en fläskpotatis med sned rygg om du slutar simma???? Jag vet massor med människor som inte simmar men som är smala och har raka ryggar.....;)
Sen ska du helt och fullt strunta i vad andra skulle säga om du slutade simma. Det är bara DU och åter DU som bestämmer det, det har ingen annan något att göra med. Alla pengar har varit välinvesterade för du har i många år haft en bra och sund fritidssysslesättning, men nu är det nya tider, nu ska du gå vidare. Det kunde ju varit hockey eller någon annan jätte dyr sport ;) Att du slutar med träningen behöver ju inte betyda att du aldrig mera far till simhallen, du kan ju fara och simma bara för kul med någon kompis, eller så går ni i gymmet eller något helt annat. Du hittar säkert nån annan gren som du kan utöva, att du inte bara börjar sitta hemma och slöa men det behöver ju inte vara på så blodigt allvar. Ibland behöver vi tid att bara sitta hemma och slöa också. Man kan ju träna mera för att det är kul än för att man måste ifall man mår dåligt över det. Det finns alltid ett Tänk om...men man kan svänga det till ett bra och positivt Tänk om. Tänk om du inte slutat med simningen, då kanske du inte hade hittat den nya motiosnformen, kompisarna, killen eller vad det nu kan vara som du kanske skulle ha missat om du inte slutat med simningen. Det kan ju lika gärna vara att du tänker så om ett är eller två, mera troligt än att du kanske skulle ångra dig och tycka att du gjorde fel. Man kan själv bestämma om en sak ska vara positiv eller negativ, det beror bara på vad man söker och koncentrerar sig på. Söker man det dåliga så hittar man det säkert, men vem mår bra av att ta fram det? Söker man det positiva som man också trots allt hittar i allt, så mår man bra av att hitta det  <3 Jag är övertygad om att du kommer att göra det rätta valet om du ska fortsätta eller sluta med simningen, det här är nu ett av många val som du kommer att måsta göra i livet.
Jag håller tummarna <3 <3 <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna