Missfall..?
22.01.2022
Hej,
jag har en fråga ang ifall jag kan ha haft ett missfall? (Skriver detaljerna i hemliga rutan men om du/ni vill nämna nåt av de i svaret så är det nog okej) Idiot :’)
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.01.2022
Hej,
Jag förstår verkligen att du känner alla dessa känslor på en och samma gång. Samtidigt finns det tyvärr inte egentligen ett riktigt svar på vad det kan ha varit. Det kan ha varit en sen mens pga din oro kring graviditet och att ni haft avbrutet samlag(mensen kan bli sen av oro, väldigt vanligt!) eller ett väldigt väldigt tidigt missfall pga det väldigt svaga positiva graviditetstestet som du såg som negativt. Tyvärr är det svårt för mig att säga!
Oberoende vad det var så tänker jag att du behöver bearbeta det du varit med om och reda ut tankarna och få känna känslorna! Finns det någon du litar jätte mycket på? Kan du tänka dig nämna det för den personen? Att berätta för någon man litar på kan redan göra att allting blir så mycket lättare att bära när man inte behöver bära det ensam! Eller en kurator på din skola om du går i skola? Kuratorn har tystnadsplikt!
Jag vill att du ska veta att du absolut inte är varken äcklig eller oansvarig! Däremot tycker jag du varit väldigt ansvarsfull som gjort tydligt för din kille att du inte vill ha avbrutna samlag. Sen att han bestämde sig för att göra det iallafall är otroligt oansvarfullt och dessutom gjorde han något som du inte ville! Det är inte okej! Absolut inte!
Och du ska veta att du inte är skyldig till något alls! Du har inte gjort något fel! Du får inte trycka ner dig själv! Men du behöver prata med någon! Så modigt av dig att skriva till oss, nu behöver du ta nästa steg! Prata högt om det!
Stor kram!
Malin