Alltid undrat
24.08.2020
Hej, jag har alltid funderat över hur mycket man påverkas av att sitta bredvid nån som röker o den ciggar röken kommer in i mig när jag andas in den. Får jag i mig lika mycket gift som personen bredvid mig röker? Klere

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.08.2020
Hej,
Det du beskriver är det som allmänt kallas för "passiv rökning", och ja - det kan också ha negativa följder och vara skadligt för den som utsätts för det, även om det inte är nära på så skadligt som det är att röka själv. Röker man själv så drar man in röken direkt i lungorna, medan röken man andas in som passiv rökare är blandad med luft. Men om man har grundsjukdomar som t.ex. astma så kan även detta leda till problem.
Så ta ett steg längre avstånd från rökaren så är du tryggare.
Kram
Tessi