Kompisproblem
12.10.2020
Hej. Jag ser att mina vänner har mycket roligare utan mig. Så ibland far jag inte ens ut på kvällarna. Ibland kan de fråga om jag kommer dit och de är nog förstås snäll och säger att jag ska komma med. Men jag vet att de helst skulle vara själv.

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.10.2020
Hej!
Tack för att du skrev in till oss! Jag redigerade frågan så att den stämmer ihop med rättelsen du skickade in sen. :)
Ledsamt att du känner så. Men där vill jag poängtera att det vad du känner och tänker om dig själv i det här fallet inte nödvändigtvis är sanningen, faktum är att jag inte tror dina vänner skulle försöka ta med dig om de inte tyckte om ditt sällskap :) Du kan inte se om de har roligare utan dig, eftersom du inte är där. Det enda du potentiellt kan se är att de postar bilder eller videor på sociala media, och där behöver man alltid vara medveten om att man bara ser toppen av en händelse. Att det kan se ut som att det är jätteroligt hela tiden men egentligen så stämmer det inte eftersom man sällan lägger ut det där ”vanliga”, bara det där när någon gör nåt roligt.
Du antar att dina vänner helst skulle vilja vara själva och bara frågar dig för att vara snälla, men de tankarna kommer från DITT inre och det låter mera som att du kanske tvivlar på ditt egenvärde just nu, och det gör att du blir osäker. :/ Det är heeeeeelt okej att också vara en lugnare person <3 Tänk om alla var spralliga, vilket kaos det skulle bli då. Det skulle inte fungera. Alla personlighetstyper behövs, och alla kan få plats i en och samma grupp, det är bara det att vi har lite olika roller. Du har egenskaper som passar in i gruppen, just för att de är DINA egenskaper, något som de andra inte har. Du bidrar med andra saker helt enkelt.
Du ska ju inte gå ut med dem om du känner inom dig att du helst vill ha en chill hemmakväll, men jag tycker absolut du ska vara med dem om du känner för att vara med dem, och inte låta dig förhindras av de här tankarna. Så att du inte går runt där hemma och känner dig ensam och ledsen och tänker på hur kul de har. Det finns ju nämligen en liten risk också att om du säger nej väldigt ofta så börjar de kanske tänka att det är du som inte vill vara med dem? Och då börjar de fråga mera sällan, vilket kan leda till att du ännu mera börjar känna att de inte vill vara med dig. När det egentligen kan röra sig om ett missförstånd som blivit till en ond cirkel.
Du är bra som du är, och jag tror nog dina vänner ser det också :) Skriv gärna in igen om det är nåt mera du funderar på.
Kramar, Kix