Minskad sexlust
22.10.2020
Hej! Jag har fått minskad sexlust det har varit så ett tag. Kan det bero på p piller? Vad kan jag göra för att få det tillbaka? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2020
Hej,
Bara på basen av det du skriver är det jättesvårt att veta vad det är som orsakar din minskade sexlust. En del tjejer upplever att deras sexlust minskar då de börjar äta p-piller, men många gånger handlar det om yttre faktorer, t.ex. att relationen man har inte längre är riktigt lika ny och spännande, att man är stressad eller nedstämd eller att man annars lever för oregelbundet.
Så det bästa du kan göra är till att börja med att fundera över hur ditt liv ser ut och vilka saker som kan ha ändrat från hur det var tidigare. Har du t.ex. flyttat, börjat en ny utbildning eller ett nytt jobb. Börjat träna mer/mindre? Sover för lite? Hur länge har du varit tillsammans med din partner och är allting som det ska på den fronten osv osv. Och, som du nämnde själv - p-pillren. Hur länge har du ätit dem?
Det andra du kan göra är att försöka väcka lusten igen. Tänk igenom vilka saker som brukade göra dig upphetsad. Du kan t.ex. läsa, lyssna på eller titta på sådant som känns upphetsande, eller diskutera med din partner om det är någonting som ni tillsammans kan testa för att ge dig mer glöd.
Denna typ av problem skulle vara lättare att ta upp om man kunde tala face to face, men jag hoppas att du iaf fick något litet tips om var du kan börja. Hör gärna av dig igen om vill fundera vidare.
Kram
Tessi