Orolig
16.10.2020
Hej! jobbar inom vården och har en aktiv fritid med ridning och motion. Jag är orolig att jag blivit drabbad av framfall i underlivet, eller är det osannolikt då jag är så ung? Har en tryckande känsla i nedredelen av magen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2020
Hej,
Du har rätt i att framfall blir vanligare med stigande ålder, men det är inte helt ovanligt bland yngre personer heller. Saker som kan öka risken är t.ex. förstoppning eller tunga lyft (vilket ju inte är speciellt ovanligt då man jobbar inom vården..)
Det man oftast märker ett framfall på är att någonting buktar ut vid slidöppningen, och just tryckkänslan som du beskriver. Sedan finns det olika typer av framfall, det kan röra sig om livmodern, urinblåsan eller ändtarmen - och på basen av det du skriver är det svårt att veta vilken - och om det ens är någon av dem.
Jag tycker att det skulle vara lättast om du kontaktade en gynekolog på din hemort och bokade en tid. OM det rör sig om framfall så är det förhållandevis lätt att ställa diagnos, och det finns saker man kan göra själv för att motverka det (t.ex. knipövningar och att se till att matsmältningen fungerar som den ska.) Jag förstår att du känner dig alldeles för ung för att drabbas av detta, men som sagt är det inte alls sagt att det är det som är problemet heller - men lättast tar man reda på det genom en undersökning.
Oroa dig inte. Börja med att boka en tid så får du reda på vad det rör sig om.
Kram
Tessi