Scammer i staden
17.10.2023
Hej, igår skulle jag möta upp en snubbe som skulle köpa ut vodka till mig, vi möttes vid en skola och snubben var rädd för kameror. Dom tog 30 euro av mig och sa dom skulle komma tillbaka om ett par minuter och få vodkan, efter ett par minuter hade dom blockat mig och dom tog min 30 euro och jag fick ingen vodka, va ska ja göra? Lol
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.10.2023
Hej!
Jag kan förstå att det här är en väldigt jobbig situation och det känns såklart inte bra att bli lurad på pengar. Tyvärr finns det inga garantier när man ber någon köpa ut alkohol eftersom det inte är lagligt. Det enda du kan göra i nuläget är att ta lärdom av den här upplevelsen och inte be någon köpa ut till dig i framtiden. Speciellt inte en person som du inte känner och som du inte vet ifall du kan lita på eller inte.
Jag förstår verkligen att det här känns orättvist och irriterande men tyvärr finns det inte riktigt något att göra åt saken annat än att undvika den här personen i framtiden och även varna dina vänner så att hen inte kan scamma fler människor.
Min varmaste rekommendation är ju såklart att du inte ska be någon köpa ut till dig i fortsättningen och vänta tills du uppnått den lagliga åldern för att dricka alkohol men samtidigt förstår jag att du är ung och vill testa dina vingar. Jag hoppas trots allt att du i framtiden inte använder dig av en okänd utköpare som du måste träffa ensam i t.ex. någon mörk gränd eller på en tom bakgård. Det är viktigt att du håller dig själv trygg och inte ger dina pengar eller ditt förtroende till någon som inte har förtjänat det.
Ta hand om dig! Kram,
Rosanna