Spiral
12.10.2020
Hej! Jag har haft spiral sen maj. När jag var på 3 månaders kontrollen så kollade de inte om de såg mina trådar, de sa att jag skulle söka efter dem själv.
Jag försökte hitta dem men kunde inte det. Så jag bokade tid till en barnmorska och hon såg dem inte heller. Hon sa att det kan vara att de har dragit in sig lite i halsen men det behöver inte vara något farligt med det. Men hon bokade en gynekolog tid åt mig ändå för att se om spiralen sitter rätt.
Jag fick däremot så mycket panik så jag avbokade tiden samma dag den var. Jag vill inte gå till gynekologen, men jag är lite orolig över att spiralen kanske sitter fel. Vad ska jag göra?? Vill verkligen inte till gynekologen. En orolig tjej :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2020
Hej.
Det du kan göra själv är att försöka känna efter i lite olika ställningar, t.ex. då du sitter på huk - om du inte redan har testat det. Men eftersom du redan besökt barnmorskan för saken och hon inte såg/kände trådarna så kan det nog hända att det inte hjälper.
Men annars har jag inte heller något bättre förslag än att du skall besöka en gynekolog. Gynekologen skulle ju göra ganska exakt samma undersökning som barnmorskan redan har gjort så du behöver inte oroa dig mer för det besöket än för ett vanligt besök. Antagligen har barnmorskan helt rätt i att det inte behöver vara ett problem bara för att man inte känner trådarna, men för säkerhets skull tycker jag också att det borde kollas upp. Jag är inte säker på hur gynekologen skulle göra, men jag gissar att hen först skulle undersöka dig på samma sätt som barnmorskan, och vid behov t.ex. med ultraljud för att se om spiralen flyttat på sig.
Jag vet att du inte skulle vilja göra det, men jag ser inga alternativ heller. Det är ju för din skulle som det borde kontrolleras, för att se till att allting är som det ska, och för att man skall kunna göra någonting åt saken OM spiralen inte är på rätt ställe. Du har alltid rätt att berätta att du är rädd för undersökningen, och det är någonting som personalen måste ta hänsyn till. Men snälla boka en ny tid för din egen skull <3
Kram
Tessi