Utanför, kompisarna säger de är upptagna
09.10.2020
Jag blir nästan alltid lämnad utanför kan aldrig va med kompisar för dom säger att dom är upptagna sen ser jag dom med andra kompisar! Vad ska jag göra?? ???????? W

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.10.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du känner dig utanför, jag kan förstå att det känns jobbigt.
Jag tycker ärligt talat inte det låter som att de är speciellt bra vänner just nu. Finns det någon annan du kunde hänga med istället, som inte får dig att känna dig så besviken och åsidosatt? Alla relationer har ju sina perioder där det känns bättre eller sämre men om det ofta känns dåligt så får man börja fundera om det är värt det. Det är vanligt när man är ung att vänner växer ifrån varandra och kompisar byts.
Det kan ju förstås vara att de säger att de är upptagna för att de redan sedan en tid tillbaka har planerat in någonting med andra. Vissa är ju sådär att de inte vill umgås med alla på en gång, utan vara med olika personer på olika gånger. Jag vet ju inte hur mycket i förväg du brukar fråga dina vänner om de vill umgås, men om det är samma dag så kanske det är för snabbt på? Prova fråga istället typ ”vad gör du på onsdag” när det är en måndag, istället för samma dag.
Om du känner att du vill och vågar så kanske det kunde vara bra att ta det här till tals med dina kompisar, och säga hur du tycker, tänker, och känner kring det. Det kan vara jobbigt när man känner att ”nåt är fel” men man inte vet vad det är. När man inte vet vad det beror på så kan den egna hjärnan börja hitta på alla möjliga förklaringar som inte stämmer, och det kan man börja må dåligt av. Jag förstår samtidigt om ett sånt samtal känns jobbigt att ta upp, men om du vågar så tror jag det kunde vara en bra sak att reda ut. Du kunde kanske fråga den person av dem som du litar mest på, när ni är ensamma tillsammans. Är det allihopa samtidigt så kan det lätt bli lite grupptryck ”där man ska vara cool” så att det blir svårare att diskutera på rätt sätt.
Oavsett hur det blir med dina vänner så hoppas jag att du vet att du är en bra och tillräcklig person! :)
Kram, Kix