Ljuga o mytoman
09.02.2021
Hej
Var går gränsen mellan att man ljuger ”vanligt” och när är det mytomani? Försöker hitta svar på nätet men de svårt o hitta ett tydligt svar.
Olik
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
25.02.2021
Hejsan, ursäkta att du fått vänta på svar, mejlet hade kommit sig bort!
Mytomani som fenomen är bekant inom sjukvården och speciellt inom psykiatrin men är ändå ganska ovanligt. Det är ingen psykiatrisk diagnos utan kan mera beskrivas som ett personlighetsdrag. Det betyder att man ljuger hela tiden utan att egentligen ha något motiv.  Man ljuger för att snabbt få fördelar och ljugandet är något man "övat på" ända sedan barndomen och man får inte heller dåligt samvete för att man ljuger. Dessa människor är väldigt duktiga lyssnare och skickliga på att anpassa sina lögner till vad de hör. De kan säga exakt det man vill och önskar höra. För de flesta människor så syns det på vårt kroppsspråk då vi ljuger men inte på mytomanen. Därför är det jättesvårt om hen inte blir avslöjad och överbevisad att det är fråga om en lögn.
Hälsningar Camilla