- Okej?
08.02.2021
Jag har blivit utsatt för en tid sedan för nåt jag int ville av en men han ber om ursäkt. Är min ilska mot han fortfarande befogad? Hm-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2021
Hej,
Jag tycker absolut att din ilska, och alla de känslor du bär på i anslutning till det som hände. Det var INTE okej, och personen kan inte skylla ifrån sig på det sättet.
Att berättiga att man utsätter andra för övergrepp med att man "blivit för ivrig" eller skylla på sin hormonproduktion/sitt kön är SÅ inte okej, och det är ju själva anledningen till att det behövs rörelser som #metoo eller #dammenbrister. En människa har aldrig rätt att gå över någon annans gräns, och man har aldrig rätt att tjata sig till sex.
Poängen med att man ber om ursäkt för någonting är ju att den som gjort fel skall inse följderna av sina handlingar och ta ansvar för det som hände, annars är det bara tomma ord som uttalas för att man vill komma undan.
Jag är inte säker på om vad som hjälper dig komma vidare från det som hände, men kanske det skulle kännas bättre om du helt enkelt fick tala om det med någon eller berätta för någon utomstående? Det kan också hjälpa dig att veta att bara för att personen kommer med en dålig ursäkt för att släta över det som hände - så betyder det inte att du behöver förlåta hen, eftersom den ursäkten inte på långa vägar täcker det hen gjorde fel. I långa loppet blir saker sällan bättre av att bära omkring på ilska - men för stunden kan det kännas skönt att veta att man FÅR vara arg då någon har behandlat en orätt och inte tar ansvar för det.
Ta hand om dig själv <3
Kram,
Tessi