OSKULDEN
05.02.2021
Hej decibel!
Jae oskuld ja ere normalt tå jae 25 , he ha allti vari nära tå ja fått heim en tjäng men så ha e allti sluta me att ja int fått upp an . Vad kan man göra när man inte får upp den även om man vill.
//Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2021
Hej.
Det är inte ovanligt att man är oskuld fast man är 25. Det kan bero på många olika saker, t.ex. att man inte har träffat rätt person eller att det helt enkelt inte har blivit av. Så det är ingenting jag tycker att du skall ta stress över. Det finns fördelar också med att man hellre väntar med att ha sex än att man gör det "bara för att" med någon som inte har betydelse för en.
På basen av det du skriver så tycker jag att det viktiga skulle vara att försöka träffa någon som känns betydelsefull. Om man bara går hem med någon för att ha sex så blir det lätt väldigt prestationsinriktat, och då blir givetvis besvikelsen större för båda två om det inte går som man tänkt. Det finns också mindre förståelse för att det inte går enligt planerna om sex är hela poängen med att man går hem tillsammans.
Det ÄR spännande att ha sex, så det är inte alls konstigt om din kropp känner av den spänningen. Därför tycker jag att det skulle vara bättre om du träffade någon som du tycker om, så kan ni lära känna varandra lite mer stegvis. Då vet man också att man har all tid i världen att ha sex, så det är inte lika dramatiskt eller stressande om ståndet mjuknar. Då kan man istället koncentrera sig på lite andra saker (t.ex. hennes njutning) en stund medan man väntar på att ståndet skall återkomma. Jag tror med andra ord inte att det finns någon fysisk anledning till att du inte hålls hård, utan sannolikt beror det mer på att du är nervös och har prestationsångest.
Försök att ta det med ro och ha tålamod. Träffar du någon som du tycker om så får ni tillsammans upptäcka sex, för det är i vilket fall som helst roligare om personen har någon betydelse för en än om det är bara ett random "ragg".  Precis som med nästan allting annat så är sex någonting man blir bättre på vartefter man gör det - men det är alltid "första gången" då man träffar en ny partner (även om man haft sex 1000 ggr förr). Så försök att inte ställa så höga krav på dig själv.
Kram,
Tessi