Sexlusten borta
19.03.2024
Hej. Jag har varit tillsammans med en kille i typ ett år och vi har haft ett ganska bra och aktivt sexliv fram tills nu. De senaste två månaderna har min sexlust minskat rejält och jag blir int kåt lika ofta som förr, vilket känns skitjobbigt. Jag har alltid varit sexuell och lätt blivit upphetsad och det känns piss nu när det bara är borta. Min kille är förstående och vi pratar om allt. Han pressar mig aldrig till att ha sex. Jag vill bli kåt och kunna njuta av att ha sex som förr!! Vad ska jag göra? :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
Det finns många olika faktorer som kan påverka sexlusten. Jag skall börja med att konstatera att det inte alls är ovanligt eller onormalt att sexlusten kan variera från en period till en annan, och det behöver inte betyda att någonting är fel. Man kanske är tröttare, mer stressad eller helt enkelt lite upptagen av annat just då och då kan det påverka lusten.
Att vilja ha sex med sin partner kan också ha många olika anledningar. Till att börja med är ju alla olika från början, vissa vill ha sex varje dag medan andra vill ha sex en gång i månaden eller inte alls, och det finns inget "rätt" eller "fel" så länge man är ärlig med sig själv och sin partner.  Ibland handlar lusten att ha sex rätt och slätt om att man är kåt, medan det andra gånger kan handla om att man vill få vara nära och bli bekräftad av sin partner. Det är vanligt att lusten är större i början av ett förhållande och att det sedan planar ut lite, så det är normalt att man har sex oftare i början av ett förhållande än då man har varit tillsammans ett tag. Med tanke på din ålder så skulle det inte alls vara konstigt om dina tonårshormoner börjar lugna sig lite, vilket också kan göra att man inte går omkring och är lika "laddad" hela tiden.
Någonting som jag tror att man skall försöka tänka på om man upplever att lusten minskar för att sexet blir lite "förutsägbart" är att man med ganska enkla medel kan ändra på hur man har sex. Vi människor är vanedjur och därför blir vi lätt bekväma, och så länge det inte är ett problem så får vi gärna vara det. Men om man känner att man skulle variera sitt sexliv mera så kan man börja med att t.ex. inte ha sex på samma ställe varje gång. Testa att ha sex på ett ställe som för er är ovanligt, världen är full av platser och så länge det inte sker offentligt så är det inget brott att ha sex på andra ställen än hemma i sängen. Det är också jättebra om man kan diskutera tillsammans med sin partner vad man önskar och om det finns nya saker man skulle vilja testa. För dig själv kan du fundera över om du fortfarande upplever att du är lika attraherad av din pojkvän, och om du upplever att han är lika attraherad av dig som han var tidigare? Om man t.ex. känner sig osäker på sitt förhållande eller på att ens partner är attraherad av en så kan det påverka lusten. Slutligen så kan också användningen av p-piller inverka på sexlusten.
Så det jag tycker att du skall göra nu är att först och främst ta det lugnt och slappna, för trots att det är någonting som känns ovant för just dig så är det inte nödvändigtvis bestående och det behöver inte innebära att någonting är på tok. Ge din kropp tid - för det är normalt att lusten kommer och går. Försök att ändå hitta tillfällen att vara fysiskt nära din partner utan press på att det måste leda till sex, eftersom fysisk närhet är viktigt för både honom och dig. Om du vill försöka öka din egen lust så tillåt dig själv att fantisera och försök att hitta din sexuella energi. Det är ganska vanligt att lusten minskar under vintern och kommer tillbaka då det närmar sig sommar.
tala gärna om dina önskemål med din partner. Om det känns svårt att säga rakt ut så kan ni t.ex. göra en "övning" där ni skriver lappar till varandra och både berättar vad ni tycker är skönt i det sex ni har just nu, och sådant som ni önskar er eller är nyfikna på att testa.
Jag tror att så länge man tycker om varandra och vågar tala öppet om saker så kommer många saker att lösa sig "av sig själv" med tiden.
Många kramar,
Tessi