Pring
06.02.2021
Hej, jag har använt p-ring i ca 2 år och brukar sätta ihop 2 ringar efter varandra för att undvika mensen. Jag har ganska mycket mensvärk och blev därför rekommenderad på hälsocentralen att börja sätta ihop 3 ringar istället. Nu undrar jag vad som händer om jag gör det men jag får mellanblödningar när jag har i min tredje ring? Ska jag då ta ut ringen och "släppa fram mensen" eller ska man ha i ringen och ta ut den sen efter 21 dagar? Är det vanligt med mellanblödningar om man sätter ihop 3 ringar eller är det värt ett försök? Jag använder ringar av märket ornibel och de 2 senaste ringarna jag har använt har gått av. När jag märkt det har jag tagit ut den och satt in en ny så snabbt som möjligt och jag och min pojkvän har använt kondom i 7 dagar efteråt som extra skydd. Jag har torra slemhinnor och blev också rekommenderad på hälsocentralen att använda ceridal olja mot torrheten men också som glidmedel. Kan det ha gjort att ringarna har gått av eller kan man använda ceridal olja/oljebaserat glidmedel tillsammans med p-ring?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2021
Hej,
I sig är det inte farligt att ha mellanblödningar, så hur du gör är helt upp till dig själv. Antingen avbryter du då mellanblödningarna kommer och låter blödningen komma, eller också håller du ut. Men på basen av den kommun du bor i och att du borde ha rätt till gratis preventivmedel så tycker jag att du kan ta pausen tidigare om det behövs. (du behöver ju inte bekymra dig över att du själv går back ekonomiskt på att inte ha ringen inne i tre veckor.) Det är svårt att veta på förhand om du kommer att få mellanblödningar eller inte. Vissa får det men inte alla, så man måste nog testa för att veta.
Du skriver att de senaste två ringarna har gått av, vilket låter riktigt besvärligt. Så skall det verkligen inte vara så jag hoppas att du har sagt till om det på apoteket. Det är viktigt att man vet att de mediciner/preventivmedel man använder känns trygga, så alla brister eller problem borde anmälas. På basen av vad det står i bipacksedeln så är det tydligen inte helt ovanligt att ringen går av, så OM du har möjlighet att istället byta till NuvaRing (som i princip är samma sak men lite dyrare och kanske inte går sönder lika lätt) så tycker jag att du skall göra det. Däremot kan det ju hända att du inte har möjlighet till det då det är kommunen som betalar. Men du kan alltid ta upp saken med preventivrådgivningen.
Jag tror inte att det borde spela någon roll fast du använder Ceridal-olja, och jag hittar ingen information om att olja skulle göra ringen skörare. Men det finns även andra produkter som du kan använda på dina slemhinnor/som glidmedel. T.ex. ACO glide eller ACO care eller Vagisan.
Tveka inte att kontakta preventivrådgivningen om du har frågor.
Kram,
Tessi