Vågar man äta rökt lax?
07.09.2021
Hei
Har en fråga, det finns en man som röker lax runt om i österbotten och säljer vissa dagar på parkeringar. Han är i nykarleby, jakobstad och kronoby åtminstonne. Han säljer fisk soppa.
Till frågan då:
Vågar man äta fisksoppan som gravid eller böt man undvika? RS

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2021
Hej,
Enligt de rekommendationer som ges i Finland (livsmedelsverket) så skall gravida personer helt och hållet undvika att äta gädda, men att t.ex. lax inte är lika farligt.
I rekommendationerna som ges i Sverige står det att gravad eller rökt lax kan ätas om den är färsk.
Jag tycker att du skall ta upp saken med din barnmorska på rådgivningen som har all aktuell information om saken, men jag gissar att den lax han säljer är färsk och att det inte är skadligt att äta i små mängder t.ex. en gång/månad.
Kram,
Tessi