bristningar
01.07.2022
hej! jag är en tjej på 18 år med ett stort problem... jag har JÄTTEMYCKET lila och röda bristningar på magen, underarmarna och lite på höfterna. jag är jätte osäker över dom och jag vågar knappt visa mig längre under sex med min pojkvän. bristningarna har börjat komma som mest nu under senaste året, har nog haft dom tidigare i kanske 2-3 år men inte så här illa. Det känns som att det kommer nya riktigt lila på magen varje dag och jag förstår inte hur dom kan komma så här lätt. Jag vet att jag äter väldigt mycket onyttigt och rör inte så mycket på mig, och jag är nog lite överviktig... men känns ändå som att mina bristningar inte bara har med det att göra. Dom är verkligen jättemånga och jätte mörka...
hur ska jag göra för att antingen få bort dom helt eller åtminstone få dom att ljusna lite? vill inte höra nu att jag bara ska vara stolt och nöjd med min kropp, jag vill verkligen ha helt ärliga svar på hur jag ska få dom lite ljusare. Hjälper det att gå ner lite i vikt? eller finns det nån kräm eller olja som hjälper? jag vill verkligen få hjälp och jag gör vad som helst för att dom försvinner. anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.07.2022
Hej,
Hudbristningar uppstår ofta under puberteten, då kroppen utvecklas snabbare än vad huden "hinner med". Därför är det vanligt att man får hudbristningar på brösten, låren och rumpan eftersom det är de områden på kroppen som brukar växa förhållandevis snabbt. De brukar vara mörkare då de först uppkommer, för att sedan blekna med tiden. De försvinner inte helt men brukar till slut få samma färg som ärr, d.v.s. lite ljusare än kroppen i övrigt.
Du är långt ifrån ensam om att känna dig självmedveten p.g.a. dina hudbristningar, det finns väldigt många tjejer och killar som har komplex över dem men i de allra flesta fall tänker man inte lika mycket på andras hudbristningar som man tänker på sina egna. Föreställ dig t.ex. att din pojkvän skulle ha hudbristningar på kroppen - skulle du se det som en negativ sak eller skulle han fortfarande vara samma person i dina ögon?
Det finns massor av olika salvor och krämer som påstås kunna ta bort eller förebygga hudbristningar, men jag har aldrig sett en tillförlitlig forskning som skulle visa att en specifik kräm skulle ha bättre effekt än någon annan. Så det som eventuellt har effekt är att du masserar huden och tar hand om den i förebyggande syfte innan hudbristningarna har uppstått.
Din kropp är inte din fiende, utan ni borde vara på "samma lag". Så istället för att dissa dig själv skall du försöka ta hand om dig och behandla din kropp med respekt.
Kram,
Tessi