Kropp
27.09.2022
Hej, jag är en flicka på 14 år och jag har blivit kallad smal flera gånger, och att jag inte har fått bröst än. Jag vågar inte ha kortärma på mig i skolan. Jag är rädd att alla ska kommentera hur jag ser ut. För alla pojkar tror att alla flickors bröst ska vara jätte stora och synliga. Vad borde jag göra eller hur ska jag våga har på mig kortärma??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2022
Hej,
Jag tycker att det är så synd att det är så många som precis som du upplever att de "borde" se ut på ett visst sätt för att de skall "duga", istället för att vara avslappnade och må bra i den kropp man har. Du har helt säkert hört det gamla talesättet att "skönhet kommer inifrån", och även om det kan kännas väldigt barnsligt så är det faktiskt sant. Dels handlar det om att det som är viktigast inte är att man är vacker utanpå utan att man är en bra typ i största allmänhet, men ännu mer än det så tror jag att det handlar om den utstrålning man har. Om man kan bära upp sig själv med stolthet och verkligen äga det man är så är det den bilden som andra också ser. Det är alltså självkänsla och utstrålning som avgör om någon är attraktiv, inte så mycket vilken storlek bröst eller rumpa har.
Jag vill också påminna dig om att olika kroppstyper också går i trender. Då jag själv gick i högstadiet på 90-talet så var idealet att se ut som du, eftersom det var så som alla supermodeller såg ut just då (t.ex. Kate Moss). Just nu är kroppstrenden annorlunda - men den kommer att ändra flera gånger under din livstid så den kommer inte alltid att vara likadan som den är idag. Vi kan inte påverka våra gener, och till största delen är det generna och vårt arvsanlag som bestämmer hur vi ser ut. Det bästa vi alla kan göra är alltså att se det fina i det som gör oss unika, och att lära oss acceptera oss själva. Vi tilltalas också alla av olika saker, så även om vissa tilltalas av stora bröst och rumpor så gör inte ALLA det. Precis som att inte alla har samma smak då det gäller killars utseende.
Jag tycker att du skall söka inspiration i att titta på bilder av kändisar med små bröst så kommer du att se att utstrålningen och sexigheten inte sitter i storleken på deras bröst utan i deras förmåga att äga vad de är. Googla t.ex. på "celebrities with small breasts" så förstår du vad jag menar.
Jag önskar att du skulle kunna slappna av och njuta av att vara precis som du är, i precis de kläder du vill bära. Jag undrar om människor kanske har kallat dig smal mer som en komplimang än som kritik? Inte alla människor förstår att det att man kallas "smal" inte alltid upplevs som en komplimang. Men du skall också minnas att OM personerna skulle kalla dig smal i ett försök att göra dig ledsen eller i en nedsättande ton så säger det mer om dem än det gör om dig.
Tala snällt till dig själv. Jag vet att det också låter knäppt men det hjälper faktiskt. Om det skulle handla om att din bästa vän skulle vara osäker på sin kropp - vad skulle du då säga till henne? Behandla dig själv som du skulle behandla någon du älskar. Du är perfekt. Precis som du är.
Kram,
Tessi