Mens som luktar
11.03.2020
Hej!
Jag har under dom senaste ca 5 menserna haft väldigt illaluktande mens. Hela mitt kön luktar och när jag byter tampong luktar även den VÄLDIGT starkt. Har använts Canesten Combi ca 1 vecka före mensen eftersom jag trodde att jag hade svamp. Känner att det kanske inte helt hjälpte. Kan det vara så att canesten combi plus nästa dag ännu ett oralt piller (canesten) inte hjälper, utan att det behövs något starkare? Luktar väldigt unket och min mens har inte förr brukat lukta.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2020
Hej,
Om du inte har andra symtom som tyder på just svampinfektion (t.ex. vitaktiga och gryniga flytningar och/eller klåda) så tror jag inte att det är en svampinfektion. I sig så brukar svampinfektioner inte göra att underlivet luktar, utan det är oftare ett tecken på någon annan form av infektion eller att pH-balansen är fel.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen så att de får lägga en remiss till bakterieodling. Då får man reda på vad det eventuellt är för infektion. Om det finns någon risk att det kan röra sig om en könssjukdom så finns det anledning att kolla upp även detta. Beroende på om du har andra symtom än enbart lukten så kan också barnmorskan/hälsovårdaren ge dig tips om vilka mediciner som eventuellt kunde hjälpa.'
Ring alltså till preventivrådgivningen på din hemort och diskutera med dem.
Kram
Tessi