Mens och p piller
18.03.2024
Hej! Jag började på nya p-piller för ungefär 5 veckor sedan (har tagit annat märke förr men haft paus ett år). Har nu konstant haft mens i cirka 3 veckor, snart längre. Inte nog med det kommer det JÄTTE stora klumpar i blodet typ runt 5-6cm långa. Är detta vanligt eller vad händer med mig? Måste jag ringa till preventiv rådgivningen eller när ska det återgå till normalt. Har inte haft dessa problem förr. Det känna väldigt jobbigt Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
Jag förstår att det kan kännas jobbigt och oroväckande då blödningen har varat så länge och är så annorlunda jämfört med tidigare. Jag föreslår att du äter dina p-piller enligt föreskrifterna och tar paus som du borde då de aktiva pillren är slut. Under pausen (eller då du tar sockerpillren) borde bortfallsblödningen komma fram, och förhoppningsvis kommer din blödning efter det att upphöra. Om den inte skulle göra det så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen.
Det att blödningen har pågått så länge är i sig inte oroväckande eller ett tecken på att någonting skulle vara fel. Det kan vara förvirrande för kroppen då hormonnivåerna ändrar, och det kan variera mycket hur kroppen reagerar beroende på vilken sorts piller det är och hur de passar ihop med just din kropp just nu.
I bästa fall kommer alltså din blödning att upphöra efter att du släppt fram bortfallsblödningen, men om den inte skulle göra det så kan du eventuellt behöva byta till ett annat p-piller som har en annan sammansättning.
Försök att ha tålamod med din kropp fast blödningen är jobbig. Din kropp gör så gott den kan.
Kram,
Tessi