Pass
25.03.2024
Hej!
Jag ska på resa i år till ett land där det på vissa ställen står att man inte slipper in i landet om passet går ut inom 5 månader och på andra inom 6 månader. Mitt pass går ut exakt 6 månader efter den dagen jag kommer dit. Kommer jag slippa in i landet eller ska jag förnya passet? Kommer jag slippa ut ur landet då det är mindre än 6 månader eller räknas det bara för inresan?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.04.2024
Hej,
Tack för din fråga. Jag har kollat upp saken med vår polisexpert, som svarade att det vore bäst att ta reda på vilka regler som gäller med landet i fråga samt hur de ser på dem. Vänd dig till destinationslandets ambassad för närmare information. Alternativt kan du kolla upp med t.ex. en resebyrå eller liknande.
För att vara på den säkra sidan kan du alltid förnya ditt pass före resan, så att du säkert kommer in och ut ur landet. Du kan förnya ditt pass vid närmaste polisinrättning eller via polisens nättjänst.
Kram, Lila