Bråk i familjen
09.08.2017
Hej! Jag upplever att min mamma inte mår bra av att sköta om hästar. Hon är ofta arg när hon kommer hem från stallet och startar gräl i familjen.
Vi bor på landsbygden. Min pappa är bonde och sköter om hemmanet. För ca 1/2 år sedan började min syster intressera sig för hästar, och började läsa tidningar om ämnet. Efter en tid ville hon prova att rida så hon började ta ridlektioner vid den lokala ryttarföreningens stall och lärde sig rida. Hon visade sig vara väldigt duktig. Det var väldigt dyrt att ta lektioner, så mamma och hon började fundera på hur det skulle vara att ha en egen häst vid vår gamla ladugård. Pappa tillät detta, men tydligen utan att ha visshet om vilka konsekvenser denna häst skulle medföra. Mamma köpte en häst som vi hade någon vecka, tills dom kom på att den måste ha en sällskapshäst. Pappa byggde ett stall i ladugården och ordnade med en hage utanför.
Så långt var allt väl. Tills mamma tex började att begära saker som kom i vägen för jordbruket. Hon vill ha en större hage, och det kunde hon inte få. I ladugården har man alltid spikat och byggt saker, men enligt mamma skulle vi inte få göra det längre. Jaga får vi inte längre under vissa tider på dygnet.
Vi män tycker att dom tar upp för stor plats, och ifall vi säjer emot blir mamma arg. Saker som är självklara som att spika i tröskhuset blir förbjudet!
Morgon och kväll ska hästarna motioneras och skötas om. Och ofta när mamma kommer hem är hon arg på nåt, och startar gräl. Hon tål sig inte sägas. På vår gård har det inte funnits hästar på över 50 år. Dom var inte först.
Tycker ni att en psykolog eller dylikt borde kontaktas för detta? Det är hemskt att mamma är arg hela tiden. I så fall, hur får man tag på en?
Tack för ert svar!
Fredsmäklaren
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
18.08.2017
Hej och tack för din fråga!
Det är alltid jobbigt med bråk i familjen och jag uppfattar det som att du är bekymrad över din mamma och hur hon mår. Det kunde ju vara ett sätt att ta upp saken till diskussion, att säga åt din mamma att du har märkt att hon ofta är arg eller irriterad. Helt enkelt fråga om det är något hon vill prata om eller som du kan hjälpa henne med. Delvis kan du kanske hjälpa och delvis kan det vara något som föräldrarna måste diskutera sinsemellan.
Är det möjligt att arbetsbördan med hästarna är för stor och att det inverkar på hennes humör? I så fall kunde det vara bra att hitta någon annan hästintresserad som hon och din syster kan dela ansvaret med.
Gällande gården och dess olika utrymmen förstår jag att det är en tråkig förändring för din och din pappas del, samtidigt som också din syster och mamma måste få rymmas med sina intressen. Bäst är nog att sätta er ner och tillsammans prata om vad som inte fungerar och hur man kan lösa saker på bästa sätt.
Det är alltid bäst att prata om svåra saker när alla är lugna och på bra humör. Man ska också komma ihåg att man ofta måste kompromissa och inte alltid får precis det man önskar. Var och en kan berätta vad som är viktigast för just dem och sedan göra avkall på något som inte är lika viktigt. Man väljer sina strider så att säga.
Jag önskar dig och din familj lycka till i diskussionen och jag tycker att det är moget av dig att ha tagit första steg till att få en lösning på problemet.
Hälsningar
Cecilia