Livet
04.12.2014
Hej decibel! Känner för att bara kunna skriva av mig och berätta hur otroligt ledsen jag är. :( just har min gambemoffa dött, han blev lite över 90 år gammal och jag var för några dagar sen med familjen till sjukhuset för att hälsa på honom. Jag grät hela dagen o kvällen o hade en riktigt stark huvudvärk efteråt. Sen efter ca 4 dagar berättade mamma att han var död. Jag började gråta så mycket att jag fick stanna hemma från skolan. Och snart så ska vi samlas o sjunga ut honom när hans döda kropp ligger i en kista. Och jag hatar allt som har med sånt att göra! Det är så himla tungt och jag gillar inte att gråta inför andra människor. Jag minns ännu när vi gjorde samma sak med pappa, sjöng ut honom när han låg i den där kistan. Det är 7 år sen nu och jag minns ännu hur han såg ut när han var död. Jag gick runt kistan och kollade på honom medan människorna runtomkring där sjöng och grät. Jag undrade också varför han hade en grå huppari på sig med huvan över huvudet. Han dog jätteung pappa, något vid 37 år kanske. Fast sen på hans begravning hade jag magafari om jag minns rätt, så jag kunde inte komma. Sen så har jag också fått se min halvsyster död. När jag nu här skriver pappa så känns det som att det är ett okänt ord för mig. Pappa det finns liksom inte mera i mitt ordförråd, jag har inte sagt det på jättelänge och det liksom passar inte in i min mun att säga det. Har nog en styvfar men jag säger bara hans namn. Och nu när gambemoffa har dött så river det ju upp lite gamla minnen från andra i familjen som också har dött. Och jag frågade mamma om jag måste komma till det där då vi ska sjunga för gambemoffa och även sen hans begravning. Mamma sa att jo det måste du. Du kan inte tänka att du inte klarar av att komma på det och begravningen, för du har ju inte varit på nån begravning hlr. Men klart jag vet hur det är på en begravning! Man måste sitta i en kyrka sjunga psalmer, gå ut, sänka ner kistan medans alla människor gråter och sen blir det kaffe. Mamma sa att det gör inte något fast man gråter, ingen bryr sig. Jag förstår nog det men jag bara orkar inte. Räcker det inte med att jag redan såg honom döende på sjukhuset och får sörja honom? Jag vet att han har det mycket bättre nu i himlen. #sorgekillen

Utvecklingspsykolog och samtalsterapeut Susanna svarar
05.12.2014
Hej,
Så ledsamt att din gammelmorfar inte finns här på jorden mera!
Det är alltid sorgligt att se personer som betyder mycket för oss bli gamla och sjuka. Känslan av maktlöshet är ju ganska stor när vi bara ska stå och se på då livet försvinner från en kär människa, fastän de är hur gamla som helst. Och när någon nära dör så då blir vi ledsna. Ledsna på väldigt olika vis. En del gråter och gråter, länge. Andra sörjer på annat sätt, visar inte känslorna eller gråter inte eller blir arga istället. Och ALLA sätt att sörja är okej. Men i en familj t.ex. kan det bli riktigt jobbigt om alla sörjer på väldigt olika sätt, eftersom det då blir litet svårt att acceptera de andras sätt att sörja, eller så kan man också känna sig väldigt utanför om man själv sörjer på annat sätt än resten av familjen. Hur som helst så har du rätt att sörja på ditt sätt, precis som de andra i din familj har rätt till sin sorg och sitt sätt att visa (eller inte visa) den.
Man vet ju aldrig riktigt innan man hamnar i den situationen hur man kommer att reagera. Hur vi handskas med sorg är så väldigt individuellt, och hänger även ihop med i vilken livssituation vi befinner oss då vi drabbas av sorg. Och med hur mycket eller litet sorg vi träffat på tidigare i livet. Du har ju redan förlorat flera medlemmar i din familj och dessutom var du inte gammal när din pappa dog. När man som liten upplever ett dödsfall i familjen så har man ju inte alls samma möjligheter att handskas med sorgen som de vuxna har. Och då är det ju bra om de vuxna förstår det. Men ibland har de fullt upp med att själva komma vidare, så det kan ju bli så att barnens sorg inte riktigt får finnas eller inte riktigt tas om hand.
En begravning är en ritual, som känns verkligt jobbig just när den sker men som kan vara väldigt viktig för en senare i livet. Som en del av sorgeprocessen. Det är sorgligt att vara på begravning i kyrkan och många gråter, men det kan också vara en fin stund att få sitta i lugn och ro och ta farväl av en kär person. Och att göra det tillsammans med alla andra i sin familj. Dessutom är det ju din gammelmorfar som dött, så för din mamma kan det också vara viktigt att du är med på begravningen och minnesstunden för honom, kanske han var en viktig person för henne?
Kanske kan du berätta för din mamma hur det känns för dig just nu så kanske ni kan komma fram till en kompromiss? T.ex. att du går på begravningen men inte på det andra (utsjungningen), som du tycker känns så jobbigt och som du har jobbiga minnen av från tidigare? Kanske kan du berätta för henne också om hur det var för dig då när din egen pappa dog och vilka minnen du har från det och hur du funderar kring det idag. Eller ta kontakt med kuratorn på din skola och prata igenom allt med honom/henne. Ofta är det så med sorg, och speciellt med sorg som vi inte riktigt är klara med, att den behöver få ”pratas ut”. Och då kan det vara det allra bästa att vända sig till en som inte själv har sorg just då. För då kan man känna sig trygg i att berätta allt, berätta om alla sina tankar och känslor och funderingar och även om sina smärtsamma minnen – för en person som själv inte är känslomässigt berörd av sorgen. Att berätta fyller en jätteviktig funktion i en sorgeprocess och kan kännas så läkande och helande.
Många varma kramar och allt gott till dig i din sorg!
H.Susanna