Förälder tar tillbaks pengar
09.06.2018
För 4 månader sen så hade jag köpt en mopedbil för 3500€. Jag och min mamma betalade 50/50 var. Och nu idag efter ett bråk så tänker hon ta 1759€ ifrån mitt konto och lägga det till hennes konto. Får hon göra det?
Snoppinator

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Juristen Ida svarar
13.06.2018
Hej Snoppinator!
Hur är det nu, har ni blivit sams igen? Ledsen att vi inte kunde svara direkt när du skrev, vi har ju inte dejour här på Decibel under helgerna, så nu håller jag först och främst tummarna att ni redde ut ert gräl.
Jag började svara på din fråga, men insåg nog att det vore bättre om en jurist svarade på den, så att du får ett säkrare svar - som du kanske behöver visa åt din mamma ifall ni ännu är osams om hennes rätt att ta pengar från ditt konto. Så nu skickade jag din fråga till Ida Sulin, så ser vi vad hon säger. Ursäkta att det dröjer lite, det kan ta någon dag extra ännu när vi skickade den åt en expert. Hoppas du har tålamod med oss ;)
Hälsar Liselott
Hej! Inget svar av Ida Sulin ännu, jag har påminnt henne om din fråga.
Kram, Liselott
Hej!
Regeln är att minderåriga som fyllt 15 år har rätt att bestämma själv över de pengar som de själva tjänat ihop. Andra pengar och tillgångar kan föräldrarna bestämma om. Lösningen på problemet beror alltså litet på varifrån pengarna kommit från början.
Hälsningar,
Ida