Går sönder
01.12.2019
Hej... alltså vet int va ja ska ta mig till.. mamma kommer int ha råd me nå julklappar å de känns så hemskt varför just vi??? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2019
Hej.
Jag förstår att det känns jobbigt för dig, speciellt i en tid då det känns som att mycket handlar om materiella saker och att man skall få så fina prylar som möjligt. Alla diskuterar vad de önskar sig, och efter julen jämförs sakerna och visas upp. Du kan antagligen vara helt säker på att om din mamma hade möjlighet så skulle hon ge dig allt du kan drömma om. Men ibland fungerar det inte så i praktiken. Vissa perioder kan man ha det sämre ställt med pengar, och då finns det helt enkelt inte möjlighet att köpa stora eller dyra prylar till sina barn fast man skulle önska att man kunde det.
Det bästa DU kan göra för att underlätta för din mamma är att inte ha så höga förväntningar, och att låta henne veta att du förstår att situationen är som den är. Det betyder inte att man måste tycka om situationen - det gör garanterat inte hon heller. Sen finns det ställen man kan kontakta om man känner att man behöver hjälp, t.ex. socialen eller diakonin på din hemort. Det finns också olika välgörenhetsorganisationer som kan hjälpa familjer som har det ekonomiskt svårt under julen. Om du diskuterar saken med din mamma så kan du informera henne om detta, så kan hon ta kontakt med dem och be om hjälp. För många är det en hög tröskel att be om hjälp - eftersom det kan kännas som en förlust, men ni kan iaf tala om saken och försöka komma fram till en lösning.
Jag önskar att du inte behövde fundera över denna sak, det borde inget barn behöva göra. Fördelen är att det kommer flera jular, och att livet hela tiden förändras så att situationen inte nödvändigtvis ser likadan ut i fortsättningen.
Många kramar
Tessi