Skiljsmässa
12.10.2017
Hej! Är helt förstörd..fick idag reda på genom ett FEL skickat sms att mina föräldrar ska skilja sig..bor fortfarande hemma men ska flytta ihop med min kille om några månader. Och detta har dom känt i 3-4 år utan att såga nått till mig och mina syskon. Är så ledsen och känner ingen mening med mitt liv, och gå till jobbet klarar jag knappt av..min familj var mitt allt och nu ser jag ingen framtid med mitt liv. Vad gör man..vill bara dö och försvinna.. Vill dö
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
19.10.2017
Hej och tack för ditt brev! Jag förstår att det är jobbigt för dig och att det kan vara svårt att se ljuset just nu. När föräldrar bestämmer sig för att skiljas så påverkas naturligtvis hela familjen, och som barn till dem vill man ofta att allt ska vara som förut och att alla ska leva tillsammans. Dock är det ju så, att om dina föräldrar inte är lyckliga tillsammans längre så kan det vara bäst att gå skilda vägar för att både de och ni barn ska må bättre.
När själva skilsmässan pågår mår alla ofta dåligt, även den som har gjort ”fel” i sammanhanget, till exempel tagit intitiativet till skilsmässan. Det finns många arga och ledsna känslor med i bilden. Förhoppningsvis hittar både din mamma och din pappa en fin vardag fast de inte lever tillsammans längre. Det praktiska brukar lösa sig med tiden med bostad, när och hur man umgås med föräldrarna och så vidare. Det är helt okej för dig att vara arg och lessen och kanske till och med inte vilja ha så mycket kontakt med föräldrarna på en tid. Kom ändå ihåg att tiden har en tendens att läka sår, i alla fall lite.
Vad jag önskar att du ska komma ihåg och bära med dig är att även dina föräldrar är människor med egna känslor och behov och att inget av detta har skett med avsikt att såra dig eller dina syskon. Förhoppningsvis kan ni med tiden prata ut och dina föräldrar kan förklara varför det gick som det gick.
Jag sänder dig mina varmaste kramar och hoppas att du orkar hålla ut tills situationen har lugnat sig och ni, alla i familjen, hittar nya vägar och lösningar.
Cecilia