Svårt hemma
02.03.2019
Hej min kompis har det inte så lätt hemma. Hennes mammas man har när hon var kring 11 slår henne (detta endast en gång men enligt en gång för mycket) hon har svårt med vikten och är ganska stor och detta är något hennes mammas man har påpekat ofta och enligt mig nästan mobbat henne med. Sagt att hon inte har någon chans att få något jobb eller hitta kärleken pga att hon är ”fet”. Han har även spottat på henne flera gånger om hon enligt honom sagt gjort eller tycker fel. I ett skede var hon självdestruktiv och då sa hon i ett bråk (hon ville det också) att hon skulle ta kniven och göra slut på sitt lidande och då var det enda som han sa att hon skulle fara någon annanstans och göra det för han ville inte få blod på den nya vita mattan. Det har hänt en massa andra saker också men jag undrar vilken sjuk människa gör så här? Pga detta har hon inget självförtroende att studera, söka jobb eller liknande. Orolig
Polis Johanna W
Poliskonstapeln Johanna svarar

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
11.03.2019
Hej!
Tack för din fråga, jag förstår att du är orolig över din kompis! Som jag ser det har din kompis ett par olika alternativ.
Hon kan försöka prata med sin mamma och berätta hur dåligt hon blir behandlad och att hon mår dåligt. Ifall det inte ändrar på saken, så måste hon nog kontakta en utomstående vuxen som hon litar på. Det kan t.ex. vara en lärare, en kompis förälder, en kurator eller någon annan som hon litar på.
Att bo i en miljö som denna är inte hälsosamt och alla har rätt att känna sig trygga i sitt eget hem. Om detta inte är möjligt så kan hon undersöka möjligheterna att skaffa ett annat boende, antingen att flytta hemifrån och bo själv eller att bo med någon annan. Det beror lite på hur gammal hon är.
Stöd din kompis i att dels våga prata med någon, och dels att börja söka sig ifrån hemmet om ingenting ändras.
Hon är lyckligt lottad som har en vän som du och jag hoppas att ni snart får en början till en lösning.
Hälsar, Cecilia
Hej!
Jag vet ju inte ifall din kompis är minderårig eller redan har fyllt 18 år och därmed är myndig och själv har rätt att på helt egen hand föra sin talan, men oberoende av vilket så tror jag att hon skulle må bättre av att få saken förd till polisen också och ifall mammas man blir bestraffad för de felaktiga gärningar som han har begått mot henne. En del händelser kanske redan är preskriberade, alltså så pass gamla redan att de inte går att bestraffa styvfar för dem längre då allt utspelat sig under så lång tid, men något av den psykiska och fysiska tortyr vännen blivit utsatt för är nog säkert fullt möjligt att brottsanmäla fortfarande. Det ju fullt uppfyllda brott som har skett och sådant som kanske inte kommer att upphöra utan hjälp från polisen.
Om det är så att din väninna ännu inte är myndig så är det nog bra att hon precis som också expert Cecilia svarar berättar om händelserna för en annan vuxen, t.ex. då mamman eller någon kurator eller en person som hon litar på. Det känns helt säkert bättre med stöd bakom för jag antar att våld och hotelser inom egna familjekretsen inte är det lättaste att våga anmäla. Ifall kompisen redan är vuxen så kan hon antingen personligen bege sig till närmaste polisstation för att lämna in en brottsanmälan eller alternativt göra en sådan på egen hand via polisens hemsida www.poliisi.fi.
Jag tycker att du skall försöka tala om för din kompis att hon nog behöver våga berätta om vad som har hänt för andra än för dig också. Att hon skall våga göra en brottsanmälan mot styvfar även fast det kanske ställer till det lite för familjerelationerna.
konstapel Johanna Westerlund