Sår i armhålan
02.05.2024
Hej
För 4 dagar sen märkte jag att det plötsligt sved i armhålan och då märkte jag att jag hade ett litet sår där huden var borta. Tänkte inte så mycket på det men undrade hur de kunde uppstå så plötsligt.
Nästa dag då jag vaknar så har huden runt blivit lös så man kan dra bort vilket jag gjorde och då blev såret lite mindre än ett mynt. Sen nån dag senare när ja vaknade märkte jag att huden var på samma sätt borta på ett annat ställe också och nu har det kommit vätskefyllda små blåsor också? Jag var tvungen att raka mig för någon dag sedan och vet inte om dom vätskefyllda blåsorna kom därifrån eller om dom har med det stora såret att göra? Det svider väldigt mycket och kliar så har svårt att ha armen mot kroppen ibland eftersom armhålan kläms ihop och då svider det. Hela armhålan är riktigt öm och funderar väldigt mycket vad det kan vara. Kan det vara farligt? Borde det kollas upp? När man kollar på min armhåla kan man se att den är riktig ”bucklig” och ojämn av de små blåsorna och såret.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2024
Hej,
Det är svårt för mig att veta varifrån det "ursprungliga" såret kom, men eftersom hela området nu är irriterat så måste du först och främst få huden hel igen. Börja med att tvätta huden med vatten och en mild tvål så att du får bort smuts och gamla rester av t.ex. deodorant som kan irritera huden. Efter det smörjer du huden med hydrokortison-salva som du kan köpa receptfritt på apoteket. Salvan kommer antagligen ganska snabbt att minska irritationen och klådan.
Unvik att raka dig under armarna om huden där är irriterad eftersom det nästan oundvikligt leder till problem, och använd alltid en ren och vass hyvel. Temperaturen och fuktigheten under armarna för att bakterierna förökar sig mycket där, och i kombination med små sår som uppstår då man rakar sig så är det inte speciellt ovanligt att det leder till irritation. Om irritationen kvarstår ännu om tre dagar trots att du har tvättat med vatten+tvål och smörjt med hydrokortison så tycker jag att du skall gå och visa upp det för din skolhälsovårdare.
Jag tror inte att det är någonting allvarligt, och de flesta små sår läker fint av sig själv men raka dig inte och försök att inte använda deodorant medan huden är sårig.
Kram,
Tessi