Unicorn som är emo?!?
19.12.2023
jag har precis börjat femman. jag köpte några byxor för någon vecka sedan som var svarta och vita och när jag har på mig dom till skolan blir jag mobbad för att vara "emo" när jag är den enda i min klass som går med färgade kläder och alla andra har helt svart. Varför beter sig folk såhär?
sköldpaddan i skalet

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.12.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. För det första vill jag säga att jag tycker dina byxor låter coola, jag har också såna som är svarta och vita! :)
När det kommer till hur man klär sig så har alla människor rätten att bestämma det själv, och ha på sig sånt som man själv tycker är snyggt. Det är ett sätt att uttrycka vem man är, och känna sig bra. Därför är det synd att det ibland kan finnas grupptryck på hur man ska klä sig – speciellt när man är ung! När man blir äldre så brukar grupptrycket på hur man ska klä sig bli betydligt mindre, och det uppfattas mera ofta som coolt att man vågar uttrycka vem man är.
Jag tror att en av orsakerna till varför folk börjar reta människor som klär sig annorlunda än dem är för att det utmanar deras syn på hur man ”ska” vara – vilket till och med kan göra dem lite osäkra på sig själva. Många gånger så önskar nämligen folk att de också skulle våga klä sig mera fritt, men de vågar inte. Så på ett vis är det avundsjuka för att någon annan vågar uttrycka sig och stå ut från massan.
Här är några tips på hur du kan stå på dig när folk retar dig:
- Försök visa självsäkerhet, säg lugnt att du själv gillar dina byxor, och det är det som räknas så då får andra tycka vad de vill.
- Om någon kallar dig emo, be dem förklara varför de tror att du är emo bara för att du har svartvita byxor. Fråga om de ens vet vad emo är, och varför de säger det. Det svänger tillbaka uppmärksamheten på den som retas, istället för på dig, vilket inte är det önskvärda för någon som retas.
- Fråga varför de bryr sig så mycket om hur någon annan klär sig. Vad spelar det för roll för dem?
- Säg åt dem att sluta kommentera andra människors utseende, det är inte okej.
Ifall de fortsätter, så tycker jag att du kan gå och prata med en lärare på din skola och berätta om saken.
Lycka till!
Kram, Kix