En vän
16.08.2016
Ja går i gymnasiet år 1. Vi hade idrott idag o jag har en vän, vi gjorde en övning som läraren gav oss o de va brottning, när jag låg över han (de ska man för o vinna) så sa en kille, kolla bögarna som knullar, han e alltid på oss o slutar inte även om läraren säger till. Han e bara på oss, men inte e hAn emot någon annan. Ja blev sårad o jävligt arg, nu har min blyghet gåt ifrån o om han säger något till mej eller min vän kommer jag 100% gå upp o knocka ner han o slö sönder han tills han blöder o börjar gråta som en bebis!!!! Visst e det de han förtjänar?! Pa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.08.2016
Hej Pa!
Först ska vi göra en sak klar, en gång för alla: att kalla någon för bög på ett nedsättande sätt är olagligt! Brottsligt enligt Finlands lag, åtalbart och straffbart. Det bryter mot lagarna om "ärekränkning", "diskriminering" och "spridning av information som kränker privatlivet". Jag kan leta fram paragraferna åt dig ifall du vill, eller så kollar du strafflagen på Finlex - ifall du alltså vill ha fakta att kasta fram nästa gång du hör något liknande.
De här brotten begår din klasskompis varje gång han kallar dig bög på motsvarande sätt som han gjorde på gympan. Kom ihåg att det är ett brott helt oavsett om en person faktiskt är homosexuell eller inte, på samma sätt som att man inte har någon juridisk eller moralisk rätt att kalla någon för hora, hur många killar hon än legat med. Du är i din fulla rätt att polisanmäla. Ju fler gånger han upprepat brottet, ju fler som hört/sett det och därmed ju större skada ditt rykte och din integritet kan ha skadats av hans kränkningar, desto värre brott.
Jag trodde vi från Decibel hade varit till skolorna i din kommun och berättat precis just precis det här inom föreläsningen om vad som räknas som sexuella trakasserier, men antingen har vi inte haft just er årskurs eller så var han sjuk den dagen...
Nå, juridiken åsido, så är det här dessutom mobbning. Att gång på gång kränka någon genom att kalla dem saker i nedsättande ton på det här viset är såväl att trakassera någon sexuellt - ja, det gäller även verbala angrepp i den här storleksklassen och det är det som många inte tycks fatta - som mobbning genom personangrepp. Det är skolan skyldig att ingripa i och försöka få slut på när det sker under skoltid på skolområdet. Din gympalärare borde alltså genast ha noterat och åtminstone tagit upp saken till diskussion med mobbaren. Det står i skolans direktiv. Och nej, det gäller inte bara lågstadiet!
Och det spelar ingen som helst roll om det är "vanligt" att kalla varandra sådana här saker "på skämt" heller. Man har inte rätt att skämta om sådana här saker. Piste. Att "alla andra "gör något gör det inte okej, och inte ursäktar det sådant beteende heller. Och det fattar väl var och en att det inte är "kul" att höra det här. Det är helt enkelt inte humor. Skrattar folk, så är det inte för att det är kul, utan för att det är pinsamt och obekvämt. Att dessutom dra ett sådant "skämt" som om bögar och knulla när man är i en utsatt situation som en påtvingad, utsatt och intim brottningsmatch inför alla, det är ett verkligt cheap shot. Billigt... Vanligt bondförnuft borde ju säga att det inte är vad du menar med något som spelar roll, utan hur det du säger uppfattas av andra. Det ska inte heta "bete dig mot andra så som du önskar att andra ska bete sig mot dig" utan "bete dig mot andra så som du tror/vet att de vill att du ska bete dig mot dem". Han vet absolut så mycket bättre än så, och det var verkligt neanderthal över det hela...
Så nästa gång, så säger du till på skarpen åt den här... nu ska jag inte säga vad den normala österbottningen skulle kalla din klasskompis för, för då begår ju jag brott. Och du skulle begå brott om du tog till fysiskt våld mot honom. För det första löser våld aldrig något, det gör det alltid bara värre, men för det andra så skulle du ju sjunka till hans nivå - och under. Klart att du får vara arg! Vem skulle inte till slut bli arg för att upprepade gånger bli utsatt för sådan där skit. Att bli arg betyder inte att du tar åt dig, att det han säger skulle vara sant. Att bli arg är inte att visa sig svag på något vis. Men risken är däremot att man gör eller säger något i ilskans hetta som man sedan ångrar, att man själv går över gränsen för vad som är moraliskt och juridiskt okej.
Så håll huvudet kallt - men säg till åt honom. Gärna inför andra, så har det större effekt. För varenda en med lite vett mellan öronen vet att det inte är okej att kalla folk för sådana saker för att j*vlas, men vågar för det mesta inte protestera. Om däremot någon säger "hej, det där är fel", så vågar de åtminstone inte hålla med mobbaren öppet, i bästa fall vågar de till och med ställa sig på den mobbades sida. Det där lärde vi oss alla redan i dagis, varenda kotte, och den som inte följer det är helt enkelt feg. Det är de som är de svaga, som inte ens vågar stå för sin åsikt eller för det rätta. Och svagast är den som måste ta till verbala angrepp för att trycka ner andra. Lågt, verkligt lågt.
Jag förstår att du är förbannad och är fed up med den här typen. Who wouldn´t. Men det hjälper inte att bara hoppas på att han ska sluta av sig själv, finns inget piller att ge honom och ingen buss kommer att köra över honom imorgon. Inte heller kan du gå och vänta på att han ska mogna eller få bättre självkänsla så att han inte behöver ta ut sin skit på andra. Det är inte lätt, absolut inte, att stå på sig. Men det är det enda som hjälper. Fattar han inte när du säger åt honom, så gå till någon vuxen som han skulle ta på allvar. Ne, det är inte att vara en barnrumpa eller snitch, för aldrig någonsin i livet är det meningen att vi ska klara av allt själva, hur vuxna vi än blir. Varför tror du varenda stat i världen har någon form av bestraffande och övervakande makt som polis eller militär?
Så hur klyschigt det än låter så är det klassiska rådet sant: stå på dig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott