min pojkvän blir mobbad
22.11.2014
min pojkvän blir mobbad av hans kompisar.De slår/sparkar honom mellan benen, drar honom i håret, säger fula kommentarer och knuffar honom.han säger att dom är jättesnälla när jag inte är där men så fort jag är med är dom taskiga mot honom.han blir också mobbad av några killar i nian.De brukar ge fula kommentarer om mig t.ex. att jag är en hora och att vi har haft sex mm.Ja har sagt åt min pojkvän att han får göra slut så de slutar mobba honom men de vill han inte (inte ja heller egentligen). de har gått så långt att har t.o.m måste gömma sig för killarna i nian. vad ska jag göra? kan jag hjälpa honom på ngt sätt?

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.11.2014
Hej!
Vår egen samtalsterapeut-utvecklingspsykolog Susanna kommer att svara på din fråga så fort hon bara hinner. Håll ut <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Och här kommer mitt svar:)
Hej!
Vad bra att du skriver till decibel och berättar om hur du och din pojkvän har det! För ni får nog verkligen ta emot allt för mycket just nu!!! Din pojkväns ”kompisars” beteende är verkligen inte okej och ska inte få fortsätta. Jag skulle inte ens kalla sådana personer ”kompisar” när dom beter sig som dom gör. Riktiga vänner brukar uppföra sig bättre än så mot varandra – och mot en kompis flickvän.
Vad det egentligen handlar om är med stor sannolikhet någon sorts avundsjuka, på din pojkvän för att han har en flickvän kanske. Som de själva också drömmer om och skulle vilja ha. Och att din pojkvän dessutom inte går med på deras ”spel” och gör slut med dig gör dem säkert ännu mera upprörda och frustrerade. Och ibland blir det så att om man blir riktigt frustrerad så börjar man göra saker som inte är ok.
Tyvärr så kanske det är så att fast vad ni än gör eller säger så kommer mobbningen inte att sluta utan det behövs att vuxna på skolan hjälper till här. Många gånger kan man inte själv reda upp saker utan det behövs ”utomstående” som kan ta itu med saken. Så är det också när vuxna hamnar i konflikt med varandra. Du och din pojkvän kan tillsammans gå och prata med skolkuratorn eller någon lärare som ni har förtroende för. Eller om din pojkvän inte vill så kan du själv prata med kuratorn eller någon lärare. Berätta om hur era skoldagar ser ut och om allt vad som redan har hänt. Så kan de sedan med sin erfarenhet och sin kunskap se till att det blir ett slut på detta. I de flesta skolor finns det anti-mobbningsprogram som skall följas så fort någon rapporterar att mobbning förekommer. Och kanske kan du också prata med dina föräldrar om saken, för att få ännu litet mera stöd och perspektiv på allt. Du blir ju också indirekt mobbad här!
Under tiden hoppas jag att ni håller fast vid det som ni har tillsammans och inte låter andras avundsjuka få påverka er!
Många kramar och allt gott på vägen!
H.Susanna