Min pojkvän mobbar mina självskade ärr
05.05.2024
Hej.
Varför mobbar min pojkvän mina självskade ärr. Varför kan han int bara försöka fatta? Vet int va ja ska skriva mer, vill bara att han ska försöka förstå vad jag gått igenom.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.05.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är aldrig okej att avsiktligt göra någon annan illa, varken genom handlingar eller ord. Även vissa skämt kan vara väldigt olämpliga och sårande. Om det händer upprepade gånger faller det absolut inom ramarna för mobbning. Tyvärr kan även en partner vara en mobbare och det kan göra precis lika ont om inte mer ont än om mobbaren var t.ex. en person i klassen eller på jobbet.
Det är verkligen inte okej att din pojkvän mobbar dig för något så här känsligt och seriöst som självskadeärr. Dina ärr berättar en historia om tunga känslor och svåra perioder i livet. Dom är vad som finns kvar efter en kamp du haft med dig själv. Något som man kan se som ett bevis på att du har lidit och kämpat men att du fortfarande står här med båda fötterna på jorden och inte ger upp. Det i sig är ju en seger! Det är absolut inte något som ska förminskas eller förlöjligas. Han har ingen aning om hur du krigat och hur du har mått och känt. Men en bra början vore ju om han lyssnade till dig, respekterade dig och kunde beundra dig för din kämpaglöd och din uthållighet.
Jag kan inte säga med säkerhet varför din pojkvän gör så här. Det handlar antagligen främst om okunskap. Det finns tyvärr en ganska vanlig missuppfattning om att personer som självskadar endast gör det för att få uppmärksamhet, i själva verket går det mycket djupare än så. Det kan även hända att det här är något som skrämmer din pojkvän lite och i kombination med okunskap kommer den här rädslan ut i form av skämt. Det är möjligt att det är hans sätt att hantera det. Han kanske tänker att ifall han skämtar om det så är det inte lika allvarligt. Men rädsla och okunskap är aldrig en ursäkt för att behandla någon annan illa och det är viktigt att han hittar bättre sätt att hantera sina känslor än att ta ut det på dig så här.
Vissa människor som känner ett behov av att trycka ner andra gör det för att dom själva är väldigt osäkra och rädda för att andra ska se deras egna brister. Ett bra sätt att leda bort uppmärksamhet från sig själv är då att peka ut andras brister och skämta på deras bekostnad. I romantiska förhållanden där det förekommer mobbning är ofta den ena partnern rädd för att den andra partnern ska lämna hen. Man kan oroa sig för att man inte är tillräckligt bra och därför försöker man få den andra partnern att känna sig dålig så att hen inte ska inse att hen förtjänar bättre.
Jag kan som sagt inte säga med säkerhet vad din pojkvän har för avsikt med sitt beteende och sina skämt. Det kan också hända att han helt enkelt inte utvecklat dom sociala färdigheterna som krävs för att man ska förstå att ens handlingar och ord har konsekvenser för människorna runt omkring en. Alltså att man förstår att t.ex. vissa skämt kan såra andra.
Oavsett är det viktigt att ni kan prata om det här öppet och ärligt. Det är viktigt att du är tydlig med att du inte uppskattar hans skämt och att du vill att han ska lyssna på dig och respektera dig. Du kan förklara hur hans skämt får dig att känna och att du inte vill att han förlöjligar och förminskar något som varit en så tung del i ditt liv. Du kan förklara att du behöver hans stöd och empati och att skämta om sin partners psykiska hälsa inte är okej. Så behandlar man helt enkelt inte en person man bryr sig om. Du kan helt öppet och tydligt säga att du förtjänar en pojkvän som stöder dig och tar din mentala hälsa på allvar. För det gör du!
Förhoppningsvis lyssnar din pojkvän till dig, respekterar din önskan och ber om ursäkt för sitt beteende. Det är verkligen det minsta han kan göra. Om han blir defensiv, börjar ursäkta sitt beteende eller säga att du t.ex. måste lära dig att ta ett skämt så vill jag råda dig till att seriöst fundera över ifall det här är en person som är hälsosam för dig att vara i en relation med. Hans rätt att få skämta om vad han vill är inte nära på lika viktig som din rätt att få dina känslor respekterade och att få må psykiskt bra i ditt liv och i ditt förhållande. Din psykiska hälsa ska inte sättas på spel bara så att han ska få skämta. Det är han som måste skärpa sig, inte du!
En romantiskt relation ska bygga på ömsesidigt förtroende, empati, kärlek, respekt och kommunikation. Man ska ta varandras känslor i beaktande och respektera varandras gränser. Man ska känna sig trygg med sin partner och lita på att dom vill ens bästa. Man ska göra sitt bästa för att skydda och ta hans om varandra både fysiskt, psykiskt och sexuellt. Man ska sträva efter att få varandra att må bra och prioritera varandras psykiska välmående.
Med tanke på det du går igenom just nu och det du kämpat med tidigare hoppas jag att du har något att prata med om dessa saker. Det kan vara en vän, en förälder, en skolcoach en kurator eller någon annan trygg vuxen. Du kan även vända dig till ärligt talat-chatten om du känner att du behöver prata ut om det du går igenom och det du känner.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22
Vi på Decibel finns såklart också här för dig <3
Kram,
Rosanna