Ångest
25.04.2019
Hej!
Jag är en tjej som är 22 år gammal. Jag jobbar som arbetsledare på ett företag med cirka 45 anställda. Har jobbat som arbetsledare i snart 2 år och trivs no jättebra men ibland känns det lite väl krävande. Har ensam hand om 2 linjer med cirka 20 anställda så det har blivit mycket övertid och dom ringer mellan 6-22 åt mej varje dag. Har också haft mycket problem i mitt privatliv dom senaste 10 månaderna. Jag skriver till er för att jag hatar att vara till läkare å vill vara anonym. Under 2 månaders tid har jag nu haft tungt att andas och hjärtklappningar från och till varenda dag. Fundera först om ja kan ha fått nå astma/pollen men märkte att de blir lättare att andas när jag röker så antagligen är det inte det. Kan tillägga att ja int annars har rökt nånting alls men märkte för 1,5 vecka sen att det hjälper. Dom 2 senaste veckorna har jag också haft hemsk huvudvärk 2-4 dagar i veckan. Är det ångest jag har? å finns de nån hjälp att få om man helst int vill blanda in hälsovården? Förlåt för flummig text... nina

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.04.2019
Hej!
Du jobbar jätte mycket och har haft problem i ditt privatliv, så det är inte konstigt att din kropp reagerar så som den gör. Det kan handla om att du är helt enkelt stressad.
Som du kanske märkt själv så är det inte bra med för mycket övertid OCH att du skall vara tillgänglig kl 06-22, det fungerar inte i längden. Det här bör du ta tag i genast, prata med din chef och dom som du är arbetsledare till. Hur skall ni få det att fungera när du inte är på jobb? När du är på jobb är du på jobb, MEN när du är hemma så skall du kunna ta de lugnt och njuta av din fritid. Du måste få en paus från jobbet, om du fortsätter i samma stil kan det vara att det leder till t.ex. sjukskrivning.
Jag vet att du skrev att du inte vill blanda in läkare eller hälsovården, men dom finns till för att hjälpa till när vi mår dåligt. Jag tar ett exempel här, om du stigit snett och foten blir inte bättre utan förvärras för varje dag, då skulle du säkert besöka läkaren. Det borde vara en lika självklarhet att besöka läkaren när man mår så dåligt att det orsakar hjärtklappningar och andningssvårigheter.
Anledningen till varför det kan känns bättre när du röker, kan vara för att du fokuserar på något helt annat och att du tar djupa andetag. Så du behöver inte tobaken för detta, nästa gång du känner att hjärtklappningarna och andningen blir svårare, ta tio djupa andetag.
Jag är jätte glad över att du skrev in hit. Kom ihåg att det är viktigt att du tar hand om dig! Du är inte en robot, du behöver ta tid för att vila.
Kram, Ida