Gladare av p piller?
02.12.2021
Hej Decibel!
Har en snabb fråga jag undrar.
Går på p piller sen en tid tillbaka, min mamma berättafe att hon i yngre ålder också gick på p piller ett tag meb var tvungen att sluta i perioder pga. mycket humörssvängningar och ångest.
Jag själv har inte haft problem änsålänge, utan snarare tvärtom, att jag känner mig mycket gladare och pigg. Jag funderar om de är så att man faktiskt kan må bättre/bli glad av p piller? Tjej, 15 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2021
Hej,
Alla människor reagerar lite olika på p-piller, eftersom de påverkar det hormonella systemet lite olika hos olika personer. Du skriver att p-pillren inte passade din mamma, men beroende på när det var hon åt dem så är det antagligen helt rimligt att tro att p-pillren kan ha ändrat sedan dess, och olika märken kan påverka en på olika sätt. Dessutom är du ju en helt annan person än din mamma så bara för att de inte passade henne är det ingen regel att de inte skulle passa dig.
Det är svårt att veta om det är p-pillren eller någonting annat som gör att du känner dig gladare och piggare. Det kan ha att göra med att din hormonnivå i kroppen är jämnare, men det kan också bero på någonting helt annat, att du har sovit eller ätit tillräckligt eller att du helt enkelt är nöjd i största allmänhet. Njut av det :)
Kram,
Tessi