Har jag Depression?
05.08.2019
Mått dåligt länge redan sen jag var runt 10 men blev extremt mycket värre våren 2018 (ålder 13) och har sen dess varit väldigt jobbigt och svårt att ta sig igenom dagen.. fyllde nyss 15 ska gå mitt sista år i skolan har extremt mycket ångest över att jag inte kommer klara av det.. gick ur 8an med 12 F pga mitt mående hsr jag inte kunnat konserterat mig på lektioner inte kunnat ta mig upp ur sängen på morgonen skolkat över 50% utav skoltiden har bestämt mig för att försöka ta tag i de här året äta bättre gymma gå till skolan försöka få bättre betyg men vet inte hur när jag mår som jag mår.. mina föräldrar tog mitt till en psykolog för dom trodde add låg bakom allt och visst har alltid haft svårt med skolan men vet till 100% att det inte bara är därför !! Har tidigare gått till kurator på ungdomsmottagningen men slutade bara med att jag gick gråtandes med ångest hem och att hon ville att jag skulle ta med en förälder.. Vet inte hur jag ska säga t mina föräldrar hatar att visa känslor och har väldigt svårt för det hatar att prata med folk det ger mej ba ångest lättare att ba le o låtsats som allt är fine liksom har symtom som att jag känner mig tom dagligen känner mig lätt ofta stressad får lärt ångest gått upp väldigt mycket i vikt (13kg) då jag lättat mina känslor genom att äta godis och massa annat exkrremt onyttigt.. äter tills jag känner att jag ska soy oavsett om jag är hungrig har humörsvängningar och är trött illamående ich ont i huvudet KONSTANT är sämre på att komma ihåg saker, sover mellan 10-14 timmar /natt tar även ofta en tupplur på eftermiddagen har ingen motivation till livet har exkteemt svårt att ta mig upp ur sängen och. Att göra även dom lättaste vardagssysslorna tappat intresset för allt här i livet min familj kunde tidigare få mig på ok humör men nu voll jag bara ligga i min säng och äta /sova / kolla serie har inte varit med mer än en kompis på hela lovet och det har bara vart ett par få gåbger gör inte saker med min familj längre dom har åkt på Pride gått ut o ätit tagit promenader åkt bort men hag har valt att stanna hemma för pallar inte.. hade en hel del att säga så förlåt för detta långa meddelande men är trött på att inte veta vad som är fel med mig och misstänker depression En orolig tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.08.2019
Hej!
Tack för din fråga! Du kan alltid skicka in en fråga!
Det är lätt hänt att när man mår dåligt så drar man sig undan, man orkar inte helt enkelt umgås med människor och göra saker. Du är inte ensam om att känna så som du känner just nu. Det verkar nu också som du har satt en otrolig stor press på dig och listat upp massa ”måsten” som du borde göra. Har du höga krav på dig själv? Angående den listan som du skriver i din fråga om det du känner att du måste göra – så börja med en sak som du vill ta tag i. Sätt upp ett delmål. Det kunde som exempel vara att ta en promenad en dag. Sen kan du sätta till saker när du känner att det känns helt okej att göra det, men kom ihåg att det inte behöver vara några stora saker eller händelser. En sak i taget.
När man mår dåligt så tar de negativa tankarna över de positiva tankarna, så du behöver hitta ett sätt att hantera det. Man kan tänka det som så, det du säger till dig själv skulle du kunna säga det till någon som du bryr dig om och är viktig för dig. Ifall du inte kan det så skall du inte säga det till dig själv heller.  Här kan du läsa på våra hemsidor om hur man kan stärka sin självkänsla. Ge det tid, det kommer inte att bli bra över en natt. Notera de små stegen du tar, och även de små stunderna du mår bra. Så håll ut! Det kommer att bli bättre. Du är värdefull. Du duger precis som du är!
Det vore verkligen bra om du fortsatte gå till kuratorn eller psykologen, samma som jag nämnde i förra stycket, ge det tid. När du känner att du har svårt att berätta hur du känner och mår som t.ex. för dina föräldrar, be dem läsa din fråga som du skrev hit. Printa ut den eller skicka länken till frågan. Så är det lättare både för dig och dem att prata om det.
Ta hand om dig!
Kram, Ida