Hitta Sig Själv
15.12.2017
Hej Decibel!
Jag undrar över hur man skall göra för att "hitta" sig själv igen. Mitt problem är att jag har svårt att ta vara på mig själv och prioritera mig själv när jag är i ett parförhållande. Alltså jag vill kunna ha kul, känna mig nöjd med mig själv och leva lyckligt även de gånger jag är helt själv eller befinner mig med andra människor vilket jag gör den största delen av tiden eftersom jag inte träffar honom så ofta.
Största delen av tiden mår jag väldigt bra men jag har även ofta "svackor" när jag tvivlar på mig själv och kan liksom bli väldigt ledsen inombords för saker som är helt naturliga te.x. om vi har bestämt en dag när vi skall träffas och han får förhinder kan jag ta det personligt som att han inte vill träffa mig. Ena halvan av mig förstår att det är helt naturligt att ibland dyker det upp saker att vi tar det en ny dag medan andra halvan av mig inte kan förstå det här utan anklagar mig själv för att vara dålig varav jag "brister" inombords. En orsak kan dock vara att jag har förut befunnit mig i ett förhållande där jag blev behandlad som luft i princip varav rädslan sitter kvar att samma sak skall hända igen... Men skillnaden mellan hur dessa två beter/betedde sig mot mig är så sjukt olika eftersom den jag har nu verkligen visar att han bryr sig om mig! Så därför vill jag veta hur jag skall få bort såna här känslor? När vi inte träffas pratar vi vanligtvis inte så mycket med varandra men det stressar mig inte eftersom jag vet han finns där för mig. De gånger vi är med varandra visar han verkligen åt mig vad han känner vilket jag uppskattar enormt mycket men ändå kan jag få dessa "svackor" ibland.
De gånger jag inte har befunnit mig i ett parförhållande har jag verkligen försökt att satsa på mig själv och har då mått superbra!! Jag vill Kunna känna samma sak nu att jag "älskar" mig själv och att jag är en stark individ i mig själv med honom vid min sida eftersom jag tkr så sjukt mycket om honom!
Hoppas ni förstår vad jag menar, det är så svårt att förklara denna situation. HTPD

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2017
Hej,
Jag tror att jag förstår vad du menar, och jag tycker att det är en enormt viktig sak, inte bara för dig utan för alla människor. Om människor först och främst skulle jobba på sig själva, på att trivas med sig själv och vara en egen person så tror jag att ALLA skulle vara lyckligare. Jag menar inte att man skall bry sig mindre om andra - bara att man skall bry sig mer om sig själv än vad människor kanske gör idag. Det handlar ju om allt från hur man talar till sig själv då man tittar sig i spegeln till vilken form av beteende man accepterar från andra.
Du skriver att du har varit i ett förhållande där du behandlades som luft, och det är givetvis trist. Ingen människa borde behöva uppleva det. Men nu vet du det, att SÅ vill du inte bli behandlad. Det är inte acceptabelt för dig. Då skall du prioritera dig själv och inte tillåta att bli behandlad så. Det är klart att planer kan gå åt skogen och människor kan få förhiner - sånt är ju livet. Allting går inte att planera. Men de fallen där din nuvarande kille måste avboka handlar ju knappast om att han inte skulle prioritera dig, utan bara om att han har annat som måste göras. Ta då tillfället i akt att göra någonting för dig själv istället, någonting som du njuter av. Jag vet att det i början av ett förhållande kan kännas som att all tid man inte spenderar tillsammans är bortkastad tid, men jag tror att man är en behagligare partner om man har lite mer innehåll i sitt liv än bara sin partner. Människor som har något intresse eller någonting de brinner för är dels intressantare, men även lyckligare rent generellt eftersom deras liv har mer innehåll.
Jag förstår att du har blivit sårad tidigare, men försök att stoppa dig själv och dina tankar då du märker att de börjar skena iväg på negativa banor. Man kan påverka sin självkänsla och sina svackor, men man måste börja med att vara uppmärksam på alla fällor. Sluta tänka elaka saker om dig själv. Tala positivt och vackert till dig själv i dina tankar. Fundera över hur du skulle tala till en kompis som upplevde samma sak, och säg de sakerna till dig själv istället för att gräva ner dig. Det är det absolut värdefullaste tipset jag själv har lärt mig under de senaste åren, och jag önskar att nån hade berättat det för mig tidigare. Förändringen sker ju inte över en natt, men sakta men säkert kommer du att märka att du tror mer på dig själv och ditt eget värde.
Du ÄR värdefull, och förtjänar att behandla dig själv så.
Kram!
Tessi