Jag är ledsen
14.01.2019
Min bästa väns hund dog idag... 3 dagar efter hennes födelse dag.... hon är väldigt ledsen nu för... hunden (Ronja) har alltid varit där. Ända sedan hon föddes... jag och hon är grannar och är väldigt nära. känner mig jätte ledsen.... jag har känt henne och Ronja ända sedan jag var 4 år gammal....jag har chattat med henne och sagt t.ex att jag alltid kommer finnas där för henne och att jag älskar henne (som bästa vän då) jag frågade också om hon ville att jag kom dit men hon sa att hon helst ville vara själv....jag älskade Ronja så mycket jag med.... jag gråter och har gråtit i ca 1 timme nu... är det normalt att vara så här ledsen för en hund som inte ens var min?.... En ledsen tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.01.2019
Hej!
Det är absolut inget som är fel med att du är ledsen över att din bästa väns hund har gått bort. Som du skriver så har Ronja varit en del av ditt liv ända sedan du var 4 år gammal. Och dessutom så vet du att din bästa vän är jätte ledsen över detta. Så det är självklart att du påverkas också.
Tillåt dig att vara ledsen och som du själv skriver vill du finnas där för din bästa vän. Fråga av henne hur hon mår och om hon vill hitta på något. Det som antagligen vore bra för din vän är att göra något, att försöka få tankarna på annat ibland. Men kom ihåg att man får sörja, och att det är helt okej att vara ledsen. Jag hoppas det verkligen känns lite lättare nu när det gått några dagar. Minnen finns alltid kvar!
Ta hand om dig och din bästa vän!
Kram, Ida