Jag har ett problem
18.03.2018
Jag har ett extremt stort problem och är för tillfället panikslagen. Tidigare idag var jag i stan och en hatare kom up till mig. Han dabbade på mig så helt naturligt så dubbeldabbade jag tillbaka. Men sen kom en av hans kompisar och de båda dubbeldabbade på mig. Jag blev chokerad. Snälla hjälp! Logan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.03.2018
Hej Logan!
Först det här med att dabba: se, det betyder lite olika saker på olika ställen världen runt att dabba mot någon. När vissa sport-stjärnor gör det så kan det antingen vara att visa att man är bättre, har vunnit eller tänker vinna ELLER så är det lite trotsigt och retfullt tex mot motståndarlaget. När artister gör det i en musikvideo kan det vara just så där uppstudsigt, men när tex sonen till en politiker som just blir befodrad gör det, så är det kanske mera av respekt för fadern och respektlöst mot motståndarna. En massa politiker och andra högt uppsatta kanske gör det mera för att verka coola, likaså barn som inte riktigt förstår sig på vad det betyder. Jag är tex inte riktigt säker på att min 10-åriga son där hemma riktigt vet varför han dabbar alla gånger...
Hursomhelst, så PÅSTÅS dabbandet betyda något heeeelt annat. Ursprungligen så menas det att dab är samma rörelse som man gör när man röker cannabis (hasch, drogen du vet) genom att hetta upp hascholja på ett hett metallföremål och dra in ångorna. Det är otroligt starkt och därför börjar de flesta som gör det nysa, och då ser de tydligen ut så där. De rap-artister som vill ta åt sig äran för att ha hittat på dabben så påstår att det absolut inte alls är sant, för de vill inte att folk ska tro att de är pundhuvuden som röker på (dålig förebild).
Så om en hatare (jag antar att du menar att det är någon typ i ungefär din ålder som du inte tål eller som inte verkar tåla dig) dabbade mot dig, så antar jag att att han menade det som något nedlåtande mot dig. Klart att man kunde tolka det som antingen att han visade dig respekt eller att han bara försökte leka cool, men jag gissar pga att du kallar honom hatare att du tolkade det som något negativt. Nå, då dubbeldabbade du tillbaka och det kunde man ju tolka som att du rect:ade honom (rect, redirect, det uttrycket som var populärt här i Österbotten för ett par år sedan). Skickade tillbaka skiten, så att säga, "själv är du". Det kanske överraskade honom! Man kunde ju tolka det som att du vann över honom. Därför var han såklart tvungen att hämnas, ta med förstärkning (sin kompis) och dubbeldabba dig tillbaka. Det är ju vad hatare gör: de försöker trycka ner andra genom elakheter, genom att vinna över sina mobbningsoffer på olika vis. Men egentligen hade du redan rectat honom, så att han försökte så där hårt att vinna tillbaka stoltheten är bara ett tecken på att han är svag!
Så ta inte åt dig av hans dumhet. Tänk det som så, att ju mer energi du lägger på att vara chockerad och ha panik, desto mer vinner han över dig! Jo, jag vet att det är svårt att inte vara upprörd, men han lyckades ju vinna just för att han fick dig att må sämre av det. Ju mer du reagerade, desto mer njöt han av att vinna över dig. Så nästa gång ska du inte ge honom någon reaktion alls. Eller till och med gärna titta lite kallt nedlåtande på honom som om du skulle tänka att ja, nu försöker han visst spela cool. För poängen är att om en person måste klanka ner på andra för att klättra uppåt själv, så befinner han ju inte dig speciellt högt upp. Om man måste få andra att må skit för att själv må lite bättre för stunden, så har man inte mycket annat i livet att må bra för. Den som mår bra behöver inte hacka ner på andra. Så ge honom inte mer makt. Haters gonna hate, men du behöver inte gå med i det spelet.
Kram, Liselott