Knöl i analen
16.12.2020
Hej! För några dagar sedan kände jag av en liten knöl intill analöppningen, ca. 1 cm ifrån analen på vänster sida. Den känns lite större än en ärta och går liksom in i kroppen. Är det här något farligt? Jag är livrädd att det ska vara någon tumör. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Jag ber massor om ursäkt för att du har fått vänta så länge på svar. Jag hade helt enkelt missat din fråga. Förlåt.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Det låter som en hemorrojd. Vilket knappast låter så kul det heller men är ofarligt och kräver antagligen inga åtgärder. Hemorrojder beror på att vävnaden vid ändtarmen (analkuddarna, som består av bindväv och blodkärl) svullnar upp. Det kan då kännas ömt och bukta ut. I vissa fall kan det blöda från ändtarmen. Om det blöder skall man alltid kolla upp saken, men i ditt fall tror jag att du helt enkelt kan avvakta och vänta på att det försvinner av sig själv.
Det som antagligen hjälper är att du försöker dricka mycket och äter mat med högre fiberinnehåll som gör att du inte har så hård avföring. (ät tex. mer mörkt bröd och frukt). Om man sitter länge på toaletten eller måste krysta mycket är det vanligt att hemorrojder uppstår. På apoteket finns också en salva som heter Sheriproct Neo, som kan minska besvären.
Om problemen inte försvinner på två veckor så kan du ta kontakt med en läkare, men jag tror som sagt inte att det finns någon anledning till oro. Det är väldigt vanligt (även i din ålder), det är bara ett besvär som man oftast inte talar om.
Kram
Tessi