Lymfknölar
10.11.2020
Hej,
Är en 20 åring som har (typ så länge jag kan minnas, iaf sen högstadiet) kunnat känna mina lymfkörtlar i ljumskarna. De känns ungefär 10mm x 5mm (en sån på båda sidorna) och så känner jag några mindre också. Eftersomjag slltid känt detta har jag tänkt att det är normalt men nu börjat jag bli orolig. E de normalt att man alltid kan känna dem. Kommer ju alltid svaret ”man kan ha stora för att man haft en förkylning som man inte vetat av, men tror no int jag haft en förkylning sen högstadiet... :)). Känner också en bakom båda öronen (den här tror jag också jag känt typ lika länge). Så undrar om jag borde kolla upp dem -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2020
Hej,
Olika människor är givetvis byggda på lite olika sätt, så det är rimligt att tänka sig att de kan kännas olika bra på olika människor, men eftersom dina känns så pass bra på flera ställen så tycker jag inte heller att det är en dålig idé att besöka en läkare och be hen undersöka dig. Jag tror inte att det behöver röra sig om någonting allvarligt, men om inte för annat så för att du själv skall få sinnesro, så kan du sluta fundera på saken efter det.
Ring till hvc och boka en läkartid så får en läkare ta ställning till saken.
Kram
Tessi