Magproblem
05.12.2021
Hej!
Jag har ett ganska jobbigt problem som har gjort mig rädd för att söka vård för det känns så pinsamt. Jag vet inte heller hur jag borde göra för att söka vård eller vart jag ska vända mig.
Hela mitt liv har jag haft magproblem, gör endast nummer 2, ca 2-3 gngr i veckan. På senaste tiden har jag blivit så hård i magen att det även syns blod i toaletten samt på pappret. Jag tycker det är så otroligt hemskt och pinsamt att vara med om och förstår inte hur man ska våga söka hjälp. Jag är inte säker om det kan vara hemorrojder eller inte men misstänker sprickor då efter jag har varit på toan så både svider och bränner det en längre tid efter. Flertal gånger har det även kommit blod i trosorna efter jag har varit klar med toalettbesöket, som att det blöder en stund efteråt också. Är så rädd och direkt man googlar någonting så står det cancer...
Finns det något mirakel tips som kan hjälpa mig eller hur ska jag våga söka hjälp?! Har börjat undvika att gå på toan för att göra nummer 2 för är rädd det ska ta ont samt att jag bara går i svarta nedredelar nu för mitt skräckscenario i huvet är att det skulle blöda och synas....
Jag vågar inte tala om det här med varken min sambo eller familj och blir gråtfärdig när jag tänker på det.. känner mig ensammast i världen.
Jag är i 22 års åldern om det har någon inverkan. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2021
Hej,
Jag kan läsa i det du skriver hur rädd och stressad detta gör dig, men jag tror INTE att du har cancer eller att du behöver vara rädd för att någonting skulle vara fel. Jag tycker att din egen tolkning låter alldeles rimlig - d.v.s. att din mage är så hård att det orsakar sprickor vid ändtarmsöppningen och att det är dessa som blöder. Mot sprickorna skulle jag råda dig att köpa en salva som heter Sheriproct Neo frpån apoteket. Den lindrar irritationen.
Men huvudsaken är att du tänker på vad du äter för att ditt maginnehåll inte skulle bli så hårt. Alla människor har lite olika matsmältning så någonting som funkar för en person kanske inte funkar för en annan. Men det som antagligen skulle hjälpa dig är att äta mer fibrer och att få i dig mer vätska. Fibrer finns speciellt i mörkt bröd och grönsaker/frukt. Då det handlar om magen tar det oftast lite tid att skapa en ny rutin, så försök att tänka långsiktigt. Börja t.ex. med att byta ut allt vitt bröd mot mörkt bröd (vitt bröd innehåller nästan inga fibrer alls så det är helt vanligt att det orsakar förstoppning om man har tendens till det). Det är lite svårt att veta vilka saker du borde ändra på då jag ju inte vet vad du äter just nu. Men börja t.ex. med att äta två skivor mörkt bröd och en frukt till, och dricka två glas vatten mer om dagen.
Undvik att gå omkring och hålla dig. Då du känner att du behöver på toaletten är det bra om du försöker gå så fort som möjligt just för att ändra på den rutin du har just nu. Förhoppningen skulle vara att du skulle gå på toaletten oftare än du gör nu, och att avföringen inte skulle vara lika hård. På apoteket finns också olika "bulk-medel" som man kan äta för att göra avföringen mindre hård. T.ex. Vi-Siblin. Men du kan testa först med att ändra lite på dina kostvanor.
Om det skulle vara så att det inte hjälper så tycker jag att du skall tala med din hälsovårdare (arbetshälsovården eller skolhälsovårdare). Ni kan då tillsammans fundera över vad du äter och vilka saker du kan tänka på. Du kan vara helt säker på att du inte är den enda som har detta problem, och det är INTE någonting du behöver skämmas över. Jag vet att allt som har att göra med bajs är väldigt känsligt för unga personer, men det är helt onödigt att du känner skam över någonting på detta sätt. Det är ett problem som absolut går att åtgärda.
Upp med hakan. Detta kan vi lösa!
Kram,
Tessi