Mår dåligt utan anledning
22.05.2018
Hej jag brukar ibland må riktigt dåligt på kvällarna allt bara känns skit och då vill jag inte prata med någon eller göra något. Jag rör på mig mycket på fritiden men vet inte varför jag mår såhär helt utan anledning. Fotbollsproffs

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.05.2018
Hej!
Ibland är det bara så att man inte kan hitta en orsak varför man mår dåligt, de upplever väldigt många människor. Ofta börjar man söka och fundera på varför man mår dåligt, och om man då inte hittar en orsak så kan det hända att man börjar må ännu sämre. Eftersom man blir stressad över det och tänker ”ja har ingen anledning att må såhär” och ”inget är fel”. Så kom ihåg att du behöver inte alltid va glad och på bra humör.
Man har sämre perioder ibland och mår sämre. De viktiga är då att inte gräva sig för djupt ner i känslan, utan att man accepterar känslan och att man tänker att de blir bättre. För att du accepterar din känsla så betyder det inte att du kommer må dåligt helatiden.
Stressa inte dig själv över att du måste må bra och vara super glad. Det kan ge motsatt effekt. Så va snäll med dig själv och gör sånt som du genuint tycker om att göra. Det är jätte bra att du rör på dig, men kom ihåg att vila också. Det är viktigt att äta regelbundet och få tillräckligt med sömn. Om de två brister kan det leda till att man mår sämre och känner sig energilös (du har säkert noterat att vissa människor kan bli knärro om de int ha sovit eller ätit tillräckligt). Så ät frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål OCH se till att minst få 9 timmar sömn.
En grej som jag brukar tipsa om, som jag själv gör dagligen. Det är att före du går och lägger dig, skriv ner tre saker som gjort dig glad under dagen. Det behöver inte vara något märkvärdigt utan kan t.ex. va att du hörde en bra låt, åt någon god mat, såg ett roligt klipp, tog en promenad eller att du gjorde en super bra dribbling på träningen. Med tiden så kommer du att komma på fler än tre saker som gjort dig glad under dagen. Det här hjälper dig att tänka på de bra saker som sker i din vardag.
Om du känner att du har någon kompis som du litar på eller någon i din familj, så berätta hur du känner. Och om det inte känns som du börjar må bättre så ska du definitivt prata med någon vän, familj eller kurator.
Ta hand om dig!
Kram, Ida