:(
19.07.2018
Hej, va ska ja göra min vän mår jätte dålit jag vet Int va ja ska göra ja är jätte rädd att hon ska göra något. Anonym
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
30.07.2018
Hej!
Om din vän mår dåligt så ska du som hennes vän lyssna om hon vill lätta sig hjärta för dig. Det är också jätteviktigt att du berättar för henne hur du känner inför det hon säger. Om du är rädd att hon ska göra något åt sig själv så ska du berätta att du känner dig orolig för det. Erbjud dig att följa med henne om hon vill gå och prata med någon. Uppmuntra henne att göra det om hon tvekar. Säg att du kanske inte kan hjälpa henne på samma sätt som en utomstående person kan göra. Det räcker att du gör dessa saker för henne för det får henne att känna att du bryr dig om henne och att du vill att hon ska börja må bättre.
Hälsningar Camilla