Pojkvän med depression.
27.10.2018
Hej, min pojkvän som är 29 år har varit sjuk med depression under sitt liv från och till... Vi började sällskapa 2013 och han var sjuk i några månader under 2015 men slapp ifrån det. Nu har han varit sjuk sedan juni 2018. Jag har själv varit sjuk med generaliserad ångest och panikångest och har därmed lite insikt i hur det kan kännas att ha en mentalsjukdom och hur komplicerade saker faktiskt kan vara.
Jag har försökt vara stark, jag försöker varje dag få honom att må bra, men vad än jag gör så känns det som om nånting jag säger får honom att må dåligt eller om jag gör nånting fel.
Hittils har det inte sett så allvarligt ut med depressionen. Han har inte arbetat sedan i juni, kan inte fa till butiken själv, lämnar nästan aldrig soffan osv. Men nu idag, för första gången nämnde han ordet självmord.
Jag fick nästan panik. Vad ska jag göra, jag vet att han älskar mig, jag älskar honom över allt, vi är förlovade. Det finns inte ens chans att han skulle söka hjälp själv, det har han aldrig tidigare gjort heller, allt ska han klara själv.
Nu tänkte jag att gränsen blev skriden. Jag skriver till er för att jag inte vet vad jag ska göra, vad är nästa steg? Ska jag ringa nåstans? Vad om han får veta att jag sökt hjälp åt honom? Blir det värre? Hur går det ens till? Jag vet inte hur heller vart jag kan ta kontakt. Vi bor i Karleby.
Vad ska jag göra, jag är rädd. Om han gör självmord kan jag inte leva mer.... N

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.10.2018
Hej N!
Här kom först en kommentar av David, vår samarbetspart på Ungdomsstationen Fiilis i Jakobstad:
Hej
Din situation låter jättesvår och ångestfull. Ni skulle definitivt behöva stöd och hjälp.
Mitt förslag är detta:
Prata med din pojkvän om din oro. Att du måste försöka söka hjälp.
Det finns troligen ingen quick-fix, men det finns hjälp att få.
Förstås kan han inte tvingas till hjälp ifall han inte är psykotisk (starka vanföreställningar).
Säg till pojkvännen att du kollar vilken hjälp som finns i Karleby. Kontakta dem och fråga vad de föreslår. Du behöver inte nämna namn.
Ifall du vill kan du kontakta David (0447851216) på ungdomsstationen Fiilis i Jakobstad.
Det finns alltid hopp.
Mera svar är nog på kommande. Kram, Liselott
Hej igen!
Ursäkta att du har fått vänta på mera svar! Min tanke var nog att skriva mer åt dig, men så kändes det som nästan färdigt iom Davids svar, även om det var kort, så det föll ur huvudet på mig.
Som sagt, så sade David egentligen det väsentliga redan. Skriv in igen ifall er situation förändrats, men jag svarar nu lite mer utgående från det du skrev; Din pojkvän behöver nu akut hjälp, och det ska garanterat finnas att få i Karleby. Kolla tex via soites psykiatri, https://www.soite.fi/sivu/psykiatrian_poliklinikat. Han behöver alltså få hjälp snabbt, och då behöver ni nog troligen gå via sjukvården. Eller hitta via Psykporten, https://www.mielenterveystalo.fi/sv/aikuiset/Pages/default.aspx andra tjänster. Du kan även fara in akut till samjouren med honom, där han kan vid behov få remiss av en läkare till psykiatrin eller tala med en psykiatrisk sjukskötare.
Allt tal om självmord ska man nog alltid ta på allvar, eftersom de åtminstone är ett rop på hjälp som man behöver hörsamma. Så vänta inte, låt honom inte övertala dig att låta bli att söka hjälp, bara GÖR det!
Kraaaaaam!
Liselott