Risk för graviditet
27.01.2021
Hej
Jag hade sex med min partner den 11-12 december ( med kondom). Den 27 december fick jag mens som varade lika länge länge som vanligt. Hur som helst så fick jag en väldigt grov smärta på min vänstra sida i lördags. Smärtan satt vid äggstocken/ höften och strålade ner i ”tjejmagen”. Det gjorde så pass ont att jag knappt kunde gå och det blev värre vid ansträngning. Mär kah vaknade dagen efter var smärtan borta men var lite öm där jag haft ont. Vad kan detta vara ? Finns det risk för graviditet/utomkvedshavandeskap? Har inte fått min mens den här månaden men brukar ha en cykel på ca 35 dagAr. Addi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad din smärta berodde på, men min spontana gissning är att den kom från tarmen och inte från äggstocken/livmodern. Det kan jag givetvis inte veta med säkerhet men eftersom tarmen finns bakom/på sidan om livmodern och äggstockarna och hela köret så är det inte alltid lätt att känna skillnad på var smärtan härstammar ifrån, och själva smärtan låter på basen av det du skriver som smärta från tarmen. Ibland samlas tarminnehåll precis i "krokarna" där tarmen svänger, och då kan det göra intensivt ont - och kännas lite ömt efteråt precis som du skriver.
Om du just nu är smärtfri så är det nog bara att följa med - oavsett vad det berodde på. Men om smärtan dyker upp på nytt med samma eller ökad intensitet så skall du överväga att kontakta en läkare. Det är ju bara du själv som kan avgöra när det gör så ont att du misstänker att någonting är fel.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över graviditet eller utomkvedshavandeskap eftersom du fick din mens precis som du skulle och ni har använt kondom. Vänta på mensen i lugn och ro och testa dig OM du skulle vara sen. Men jag tror som sagt inte att du behöver stressa över det.
Försök att dricka tillräckligt och röra på dig lagom mycket så brukar magen vara gladare.
Kram,
Tessi