Ångest av att äta
04.07.2019
Jag får ångest när jag äter, speciellt om jag äter onyttigt, men det kan också vara av helt vanlig mat. Ångesten är inte jätte stark men den är ändå jobbig att leva med. Ibland är den hemsk, det känns som att jag måste ut ur min kropp som att jag inte kan leva. Jag får panik och känner mig jätte tjock. Det är svårt att förklara, hoppas att ni förstår ungefär i alla fall. Ingen vet förrutom några kompisar, men jag pratar int om det med dom så ofta. Hur ska jag bli av med det? Jag äter ju fortfarande så det är ju inte som att jag är dödligt sjuk. Ingen skulle ta mig seriöst om jag försökte söka hjälp. Men jag har haft det såhär i 1 år och det är jobbigt. Snälla hjälp. Blåa spindeln

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2019
Hej,
Helst skulle jag ha skickat din fråga till någon av våra experter på området, men de är alla på semester just nu. Så jag försöker ge dig ett svar.
Jag förstår hur du menar, och jag tror att många kan identifiera sig i känslan av att man får panik och känner sig tjock då man har ätit någonting som man själv upplever att är fel. Oftast är ju detta ett hjärnspöke, eftersom en "ohälsosam" måltid hit eller dit verkligen inte spelar någon betydande roll för hur vår kropp ser ut i längden. Jag tror alltså att själva känslan av att vara tjock kommer främst från hjärnan, inte primärt från kroppen.
Du skriver att du inte tror att någon skulle ta dig på allvar om du sökte hjälp, men du skriver också att du har känt så här i ett år redan, så jag tror inte alls att det skulle vara en dålig idé att gå och tala med någon. Det behöver inte vara en psykolog eller en expert på ätstörningar utan ofta räcker det med en psykiatrisk sjukskötare eller helt enkelt att det är rätt person på rätt ställe, oavsett vad den har för utbildning. Fördelen med att det är en professionell och obekant människa är ändå att det kan vara lättare att vara helt ärlig då, vilket man behöver vara om någon faktiskt skall kunna hjälpa.
Din kropp behöver mat, det vet du själv och det är bra att du äter. Men även om du inte är"dödligt sjuk", som du skriver, så tror jag att det är främst med dina tankar som du behöver hjälp. Så tveka inte att ta kontakt med t.ex. hvc och se vad det finns för möjligheter att gå och prata med någon. Jag tycker inte att ditt problem är oviktigt, och bättre att ta tag i det nu och försöka reda upp det än att dina tankar eventuellt blir ännu mer negativa och det blir svårare att ta sig ur dem.
Var snäll mot dig själv <3
Många kramar
Tessi